Ovih
dana, kada je larma oko Oskara već utihla i tek se pokojim komentarom neko
osvrne na ispravnost ili neispravnost odluka Akademije (misleći valjda da je to
nešto bitno na šta bi trebalo trošiti reči), možda je pravi trenutak da se
napravi osvrt na najvećeg gubitnika popularne ceremonije, glumca sa licem koje
je predugo smatrano za odveć nežno da bi se shvatilo ozbiljno, Leonarda Di
Kaprija.
Bila
ona opravdana ili ne, tek, potreba za nekom vrstom rekapitulacije dela glumca
koji ,ne samo da je još uvek u svom poslu, već je verovatno i u zenitu svojih
mogućnosti i slave, kod mene postoji.
Malo je glumaca koji su prošli kroz tako kontradiktorni doživljaj
njihove pojave od strane publike kao što je to slučaj sa Leonardom i, ako išta
možemo sa sigurnošću reći, onda je to da vreme svakako radi za njega.
Leonardo
Di Kaprio rođen je 1974. u Los Anđelesu, gde je i odrastao kao jedino dete u
porodici. Njegov otac bio je andergraund pisac i crtač stripova,
poluitalijanskog, polunemačkog porekla; majka, pravna službenica i čistokrvna
Nemica. Leonardo se prvi put oglasio udarcem u majčin stomak dok je ona u
muzeju posmatrala Da Vinčijevu sliku; tako je slavni glumac dobio svoje ime. U
početku karijere agenti su predlagali mladom glumcu da promeni ime u neko koje
je familijarnije američkom uhu – još uvek nepoznati Di Kaprio odbio je to bez
razmišljanja.
Kako
je sam rekao, Leonardo je kao dete odrastrao u Holivudu, ali nije znao da je
dovoljno zaposliti nekog agenta i tražiti uloge, već je stvar oko glume i
glumaca doživljavao kao zatvoreni masonski krug u koji se ne može ući, Kada je
shvatio da su vrata tog sveta otvorena svima odlučio je da je to jedino što
želi da radi u životu. Valjda u slučajevima takve odlučnosti uspeh dolazi
lakše.
Leonardo
danas zarađuje 20 miliona po filmu, ali to su status i slava koji su morali da
se zasluže. A on ih je zasluživao, korak po korak, ubedljivo i neporecivo. Šta
se o toj karijeri može reći osim da je polako ali sigurno išla uzlaznom
putanjom osvajajući simpatije i najokorelijih skeptika. Jer, Leonardo Di Kaprio
imao je jednog nesvakidašnjeg protivnika na svom putu ka postizanju statusa
pravog, velikog glumca – svoj status lepuškastog zavodnika koji je proizveo
toliko predrasuda.
Problem
sa Di Kapriovim statusom došao je otud što je situacija bila takva da je Titanik bio više od filma onda kada se
pojavio i da ljudi popularnost i uspeh najteže praštaju. Glumac je preko noći
poistovećen sa slikom lepuškastog plavušana dečačkog lica koji patetično strada
u ime ljubavi u najvećem blokbasteru svih vremena. Trebalo je da prođu decenije
da Leonardo ubedi publiku da ume da glumi, a koliko god da se govori o
nepravičnosti Akademije prema njemu, ona je to shvatila mnogo pre publike koja
je danas na nju kivna zbog činjenice da još uvek nije dodelila Oskara Di
Kapriju.
Mnogo
je sudbinskih slučajnosti povezano sa počecima karijere Leonarda Di Kaprija.
Krenimo samo od njegovog prvog uspešnog filma gde ga je Robert De Niro izabrao
za ulogu između 400 kandidata. Bila je to uloga u filmu Dečakov život, u kom je glumio zajedno sa De Nirom. Upravo će
stopama ovog glumca Leonardo krenuti desetak godina kasnije kada će stupiti u
saradnju sa Skorsezeom sa kojim je i sam De Niro izgradio svoju karijeru. Samog
Skorsezea Leonardo Di Kaprio označava kao svog omiljenog reditelja, a De Nirovu
ulogu u filmu Taksista omiljenom
rolom jednog glumca uz Džems Dinovo ostvarenje u filmu Istočno od raja.
Dakle,
glavni izazov u karijeri Leonard Di Kaprija bio je i valjda još uvek jeste da
ostavi za sobom svoj dečački izgled i dokaže da može da glumi ozbiljne uloge
koje nimalo ne zavise od njegovog fizičkog izgleda. Vratimo li se ponovo na
aktuelnu priču o njegovom tretmanu od strane ljudi koji dodeljuju Oskare,
moramo se setiti da je Leonardo bio nominovan za Oskara još za sporednu ulogu u
filmu Šta muči Gilberta Grejpa,
dakle, pre Titanika i u jednoj ulozi
zaostalog dečaka koja nije imala veze za lepotom i simpatičnošću njegovog
bejbi-fejsa. Bila je to 1993-a godina, a Leonardo je bio sedmi najmlađi glumac
nominovan za nagradu Akademije.
Uprkos
svim predrasudama koje su postojale kod publike tokom proteklih decenija po
pitanju Leonardove glume i izgleda, ne sumnjam da je njemu samom bilo najmanje
stalo do svoje pojave i da je holivudska industrija bila ta koja je uvek u prvi
plan isticala njegov izgled na uštrb njegove glume. Može se reći da je talenat
ipak izašao kao pobednik. Danas se njegovo lice prilagođava ulogama koje glumi
mnogo više nego što se njegove uloge prilagođavaju njegovom licu.
Na
kraju krajeva, iako je prerano da se svode računi, četrdesetogodišji Di Kaprio
ima za sobom impozantnu karijeru, za šta je najbolji dokaz saradnja sa
vrhunskim rediteljima u čijim je filmovima briljirao: Stiven Spilberg, Ridli
Skot, Baz Lurman puta dva, Skorseze puta pet, Klint Istvud, Sem Mendez,
Kristofer Nolan, Džejms Kamerun, Vudi Alen, Deni Bojl, Kventin Tarantino. Jednostavno, Leonardovo ime danas je sinonim
za uspeh. Nije previše ironična opaska da on trenutno nema o čemu drugom da
razmišlja osim o tome u kom će filmu glumiti i sa kojim će se modelom
zabavljati.
"Nemam veze s fenomenom Titanika i s tim što je moje lice postalo širom svijeta", komentarisao je Di Kaprio i dodao, "nikad više neću dosegnuti takvu popularnost, ali to i ne očekujem. To nije nešto što ću pokušavati postići." Jednom drugom prilikom, odgovarajući na pitanje o Skorsezeu i Oskaru, dao je izjavu koja se lako može odnositi i na njegov lični slučaj: „Martin je doprineo tako mnogo razvoju filma i on nije tip osobe koja će se uzbuđivati oko toga ako ne dobije Oskara, iako je na nivou sprdnje to što nije dobio nagradu Akademioje nakon svih ovih godina.“ (Ovo je bilo rečeno pre filma Dvostruka igra i konačnog Skorsezeovog trijumfa.)
Leonardo
Di Kaprio danas je gotovo čuven po tome da ga je nemoguće zamisliti u prosečnoj
ulozi. Bilo da igra pesnika homoseksualca, retardiranog dečaka, robovlasnika,
kralja, detektiva, kriminalca, brokera ili ekscentričnog bogataša, on od svake
od svojih uloga pravi neponovljiv podvig koji stvara utisak da je svaka od tih uloga baš ona u kojoj se on
može najbolje iskatzati – dok se ne pojavi sledeća i demantuje nas.
Zaista,
Di Kaprio se nalazi na stupnju karijere kada se čini da za njega ništa nije
nemoguće. Pored svih uspeha, kao da njegovo lice tek sada postaje lice muškarca
i da najbolje tek dolazi. Hoće li mu očekivane uloge Vudro Vilsona i Sinatre
doneti nagrade, videćemo. Ali, kao što je sam još davno rekao:“ Ja sam
relativno mlad. Nagrade Akademije ne idu nužno za dobar rad. One su lep bonus i
mnogo ljudi misli da je to neki vrh koji treba postići u svom radu. Ali niko to
ne može da kontroliše. Proceniti šta će publika ili članovi Akademije misliti o
vašem radu je unapred izgubljena bitka."
Endi Kaufman - čovek na mesecu
Džejms Din
Glumci veći od Oskara
Slični tekstovi
Endi Kaufman - čovek na mesecu
Džejms Din
Glumci veći od Oskara
No comments:
Post a Comment