Film
Mlada i lepa francusko je ostvarenje
iz 2013. godine, deo takmičarskog programa festivala u Kanu i jedan od filmova
prikazanih na ovogodišnem Festu. Koliko god da je tematika filma u senci mnogo
očekivanije Nimfomanke, Mlada i
lepa je film koji u svakom slučaju ne treba da bude ni u čijoj senci i kome
treba prići sa svom ozbiljnošću, bez zanemarivanja njegovog kvaliteta i
provokativnosti. Ovo je jedan od filmova koji narušavaju našu veštački
izgrađenu predstavu podnošljive stvarnosti i ostavljaju nas sa teškim zadatkom
da je ponovo izgradimo.
Film
prati godinu dana u odrastanju jedne devojke, zaista mlade i zaista lepe
Izabel. Ona provodi leto na jugu Francuske sa svojom porodicom, mlađim bratom
kome poverava sve svoje seksualne fantazije i tajne, majkom koju posmatra sa
dozom nepoverenja i očuhom, prilično indiferentnim i bezazlenim čovekom koji ni
kriv ni dužan izvlači deblji kraj u čitavoj priči. Tu, kraj mora, Izabel gubi
nevinost sa svojim vršnjakom, nemačkim turistom koji joj uistnu ne znači mnogo,
ili gotovo ništa. Tu, ona puni i sedamnaest godina.
Seksualnost
u adolescenciji jedne devojke jeste tema ovog filma koji ubrzo dobija neočekivani
obrt. Izabel postaje prostitutka koja zadovojava znatno starije muškarce,
ispunjava sve njihove seksualne fantazije, posmatra vršnjake u školi sa visine,
a u kući još uvek igra ulogu uzorne devojčice. Zaplet je ovde već dostigao svoj
vrhunac, a neki oblik novog razbuktavanja radnje dolazi kada socijalni radnici
upozore njenu majku na nelegalnu i neprimerenu sklonost njene ćerke.
Film
je snimljen zaista dobro, bez ičega suvišnog, bez zastoja i artističih
zastranjivanja, sa prigodnom dozom dinamike. Scene seksa prikazane su
beskompromisno i gledaocu je i fizički loše da posmatra tako divno mlado telo u
rukama pokvarenih, debelih ili osedelih korisnika njenih usluga. Ali, ono što
ga još više pogađa jeste njena ravnodušnost u svemu tome. Jer, svi smo mi
navikli da se takve stvari dešavaju sa devojkama koje su u Zapadnu Evropu
stigle kao belo roblje, sa sirotinjom koja se time izdržava ili sa narkomankama
koje prodaju svoje telo da bi kupile supstance na koje su navukle svoj
organizam. Sa Izabel je drugačije; ona svoje usluge naplaćuje skupo, ali novac
ne troši niti ga čuva za neku posebnu namenu. Ona to ne radi zato što voli.
Takođe, ne deluje ni da previše uživa u samom seksu. Uživanje, ako ga ima,
nalazi se u njenom autodestruktivnom nagonu da se izloži poniženju i gledalac
je tako stavljen u situaciju da se bori sa mnogo pitanja koja se iznova i
iznova obnavljaju bez pravog odgovora.
Sa
jedne strane, kao što i sam reditelj kaže, adolescencija je preterano idealizovano
doba života i jedna od stvari na koje film ukazuje upavo su njene mračne
strane, nesigurnost i bezrazložni bunt prelaznih godina u sazrevanju. Sa druge
strane, nameće se i ideja da je seksualnost, naročito ženska i naročto ona u
dobu adolescencije, u patrijarhalnom društvu predugo bila identifikovana kao
nešto zabranjeno i zlo. Posmatrajući stvari iz tog ugla dolazimo do
pretpostavke da Izabela identifikuje seksualno zadovoljstvo i zgražavanje na
jednom nivou na kom se stvari otimaju kontroli i izvrću tako da ona počinje da
doživljava zadovoljstvo utoliko više ukoliko su situacije kojima se izlaže
dostojnije zgražavanje. Da li je to neki njen vid „buntovništa bez razloga“ ili
specifičan patološki vid ženske seksualnosti, ostaje da se nagađa kroz ostatak
filma koji ipak od svega najviše provocira tim odsustvom konačnih odgovora i
objašnjenja.
Film
Mlada i lepa prikazuje nam devojku iz,
ako ne normalne, onda bar prosečne evropske porodice koja ima sve što joj
treba, i koja bi po nekoj logici stvari trebalo da krene „normalnim“, „pravim“,
„zdravim“ putem. Ona to ne čini. Njeno ponašanje je devijantno i ona time ruši
poredak stvari u glavama gledalaca. Ako ona odstupa od logike, onda svako može
odstupiti od logike. (Mnogo bi lakše bilo prihvatiti njeno ponašanje kada bi
imala neki vid psihičih problema, bilazlostavljana ili slično.) Sistem za koji
se veruje da funkcioniše doveden je u pitanje, a time i sve što mislimo da
znamo o svetu, čoveku, dobru, ljubavi i o uzvišenom i niskom. Kada se ovako
uzdrma poredak u koji verujemo, onda smo prinuđeni da pronađemo uzroke izopačenog
ponašanja da bismo ga okarakterisali kao izuzetak i ponovo mogli da uspostavimo
poremeći poredak. Upravo je u tome provokativnost ovog filma – što su nam ti
uzroci uskraćeni, što osećaj uzdrmanosti iz filma moramo poneti sa sobom u
život i po završetku odjavne špice.
No comments:
Post a Comment