Sa samo tri snimljena filma postao je rok star pre
definisanja tog pojma, ikona mladih, simbol pobune i filozofije „živi brzo,
umri mlad i budi lep leš“. Po nekim biografima, Džejms Din je bio toliko bitan
i nužan da bi ga ljudi morali izmisliti da se nije pojavio u toj prvoj polovini
pedesetih godina.
Interesantno je da je srednje ime Džejmsa Dina bilo Bajron
i, bilo da verujemo u slučajnosti ili ne,kao da se u njega slio delić duha
velikog engleskog pesnika koji je živeo neobuzdano i rizično, važeći za
najvećeg buntovnika koga je Britanija do tada videla, čoveka koji je eksperimentisao
sa životom i uvek više voleo situacije koje ulivaju život u pluća nego udobnost
utabanih staza kojima svi idu.
Džejms Bajron Din rođen je 1931. godine i, pošto mu u ranoj
mladosti umire majka, otac ga šalje da živi kod tetke, smatrajući to boljim
izborom za njegovo vaspitanje. Ovo je prvi šok za mladog glumca koji će kasnije
postati slavan po ulogama neadaptiranih mladića koje niko ne razume. U srednjoj školi Din već ima ozbiljnih
problema sa kratkovidošću i nosi naočare sa debelim staklima, ali je ipak
zvezda u društvu, zahvaljujuću činjenici da je predvodnik školskog košarkaškog
tima i vlasnik državnog juniorskog rekorda u skoku u vis sa motkom. Po
završetku školovanja Din se seli u Kaliforniju gde najpre upisuje prava, a
zatim glumu i živi turbulento sa ocem i maćehom. Po nagovoru prijatelja ubrzo
napušta studije i prelazi u Njujork da bi se ozbiljnije posvetio glumi.
U Njujorku radi na parkingu televizijskog studija CBS-a, a prvu ulogu dobija u reklami za Pepsi.
Nakon smucanja kao sporedni lik u raznoraznim predstavama i tv-emisijama,
konačno dobija svoju prvu brodvejsku ulogu u predstavi See the Jaguar, dok ga
uloga u predstavi The Immoralist konačno
čini slavnim i otvara vrata njegovoj glumačkoj karijeri.
Imoralist otvara
Dinu vrata Holivuda i te, 1954.godine, počinje njegova jednogodišnja filmska
karijera tokom koje će snimiti svega tri filma. Prvi od njih je film čuvenog
Elije Kazana, Istočno od raja, a
zatim stižu i ostala dva, Buntovnik bez
razloga i Džin. Po završetku
snimanja prvog filma Din, strasni ljubitelj automobila, kupuje svoj prvi Porsche 356 Speedster i osvaja nagrade
na auto trkama. Učestvovanje na trkama mu biva zabranjeno ugovorom tokom
snimanja filma Džin, ali, nekoliko
dana po njegovom završetku, Džejms Din ponovo seda u auto, ovoga puta novi Porsche 550 Spyders, koji naziva „mala
bitanga“. U svojoj dvadeset četvrtoj godini, na početku svoje blistave
karijere, vozeći 120 na sat, Džejms Din se sudara sa drugim automobilom i gine
na licu mesta. Nije dočekao premijere svoja dva od tri filma, a za oba je
posthumno bio nominovan za Oskara.
Din kao glumac
Status ikone je, tvrde neki, Džejms Din dobio iz pogrešnih
razloga. Potpuno pogrešno, po njima, on je identifikovan sa likom buntovnog i
neobuzdanog adolescenta koji živi brzo,
umire mlad i pljuje po autoritetima. Zapravo, Džejms Din je bio talentovan i
ambiciozan glumac koji je često bio sebičan i nepravedan prema drugima u svojoj
gladi za slavom, a ikona bi trebalo da bude pre svega zbog svoje moćne i revolucionarne
glume.
Gledanje Dinovih filmova danas omogućava nam da zavirimo u
suštinu njegovog talenta. Džejms Din je prvi uveo improvizaciju na film, iako
tada niko nije znao da se to tako zove, već su svi bili samo oduševljeni
realističnošću glume. Delovalo je da Din izgovara replike koje mu u toku samog
razgovora padaju na pamet i to je bilo tako u suprotnosti sa deklamatorskim
stilom glume kakav je bio uobičajen u Holivudu tog vremena. Tadašnje najveće
zvezde, Klark Gejbl, Džon Vejn, Kirk Daglas bili su ukrućene muške figure koje
govore jasno i dostojanstveno i nikom od njih nije se dopadao inovatorski stil
Džejmsa Dina, pun grimasa i nesputanih izliva emocija i suza. Svaka od njegovih
uloga ponaosob bila je jasno dočaravanje lika koji je bio inkubator najvećih
problema američkog društva tog vremena.
Seksualno
opredeljenje
Retko koja holivudska zvezda je uspela da veliku popularnost
ne plati urušavanjem svoje privatnosti i ispredanju priča koje je nemoguće u
potpunosti potvrditi ili opovrgnuti. Što se Džejms Dina tiče, najinteresantnije
pitanje je uvek bila njegova seksualnost i ona je i dan danas predmet rasprava
i nagađanja.
Naime, još u vreme dok je bio živ, a naročito nakon smrti i
sticanja mitskog statusa, povela se pomama za otkrivanjem detalja o prirodi njegovih
odnosa sa muškarcima, koji dovode do zaključaka o glumčevoj biseksualnosti.
Mnoge od tih priča dobile su u potpunosti zlonameran ton, pa su zli jezici
tvrdili da je Din čitavu svoju karijeru izgradio preko kreveta. Navodi se da je
prvu ulogu na filmu Džejms Din dobio kod Elije Kazana, otvorenog homoseksualca,
da je na holivudske žurke uvek dolazio sa starijim uticajnim ljudima iz sveta
filma od kojih su mnogi bili homoseksualci, a njegov cimer, Bil Blast, tvrdio
je posle Dinove smrti da je od njega naučio kako da preko kauča dođe do uloga.
Po jednoj od teorija, Džejms Din je još kao dečak bio žrtva
pedofilije, pa je njegov prvi seksualni odnos bio sa sveštenikom koji je bio i
neka vrsta njegovog tutora. U toj verziji priče, Din je bio ne samo
homoseksualac već i mazohista koji je uživao u tome da mu muškarci gase opuške
cigareta po grudima. Poznato je da je bio opčinjen Marlonom Brandom, koji je
sam priznao da je u mladosti eksperimentisao u seksu sa oba pola.
Din kao kulturna ikona
Hemfri Bogart je, komentarišući masovnu histeriju oko lika
Džejmsa Dina, jednom prilikom izjavio:“ Din je umro u pravo vreme. Iza sebe je
ostavio legendu. Da je poživeo, nikada ne bi postigao takav publicitet.“
Ovo je u velikoj meri tačno i ne važi samo za slavu Džejmsa Dina već i mnogih ikona pop kulture, Lenona, Morisona, Kobejna, Hendriksa, Hit
Ledžera... Rana smrt, u jeku slave, sprečava da zvezda ostari i pobledi,
urezuje se u sećanje sjajnija nego što je bila i ostavlja pitanje o tome koliko
je još dugo mogla da sija, i koliko jako. Tako se dolazi do idealizacije i tako
se stvara kult.
Ali, nije sve u tome. Ima mnogo faktora koji određuju zašto
je baš Džejms Din, a ne neko drugi, postao ikona. Nezavisno od njegove
seksualne orijentacije, Džejms Din je bio prvi muškarac čijem su se izgledu
jednako divili i muškarci i žene. Njegov napregnuti pogled, posledica
kratkovidosti, imao je u sebi dozu misterije. Glumio je svega tri filmska lika
i teško je reći koji je od koga autentičniji i po sebi privlačniji. A tek kada
se sve to začini Dinovom uverljivom glumom. Na kraju, kao da je svaki put
glumio sebe, tj. kao da nikada nije ni glumio već puštao ventile svoje duše da
iz nje šikljaju njegove privatne emocije,
strasti i suze.
Ubrzo nakon njegove smrti horde mladih ljudi počele su se
identifikovati sa njim i devizom: „Živi brzo i umri mlad“ koju sam Din nikada
nije izgovorio. Postao je simbol mladalačkog odbijanja da se prihvate autoriteti,
oholosti i esteticizma. Bio je toliko popularan i uticajan da su ga neki
političari direktno krivili za omladinske pobune u Americi i raspadenje starih
porodičnih vrednosti
Džejms Din je sahranjen na Park groblju u Ferimontu, a 1977.
godine nekoliko stotina metara od mesta gde je poginuo u Šolamu, podignut mu je
spomenik koji je u više navrata bio ukraden. Žene su dolazile i ostavljale
otiske karmina sa svojih usana na nove koji su se u zameni klesali još dok su
bili u izradi. Buntovnik u sukobu sa sistemom, sa osmehom koji je istovremeno
bio i zavodnički i ciničan, sa zalizanom kosom i sportskom kožnom jaknom preko
ramena otelotvorio je ideale mladih i bio katalizator promena koje su svakako
morale da se dese. Zbog toga je sasvim na mestu tvrdnja da je Džejms Din bio
istorijski nužna figura koju bi ljudi morali izmisliti da nije postojala.
O njegovom uticaju na potonju pop kulturu suvišno je trošiti
reči. Pomenimo samo da je Lenon izjavio da se Bitlsi nikada ne bi dogodili da
nije bilo Džejmsa Dina, da je, po njihovom sopstvenom priznanju, imao presudan
uticaj na Elvisa Prislija, Bob Dilana, Moriseja, grupu The Clash, a ako pogledamo glumačke
zvezde posle njega, možemo samo primetiti da je svaki „holivudski frajer“ usvajao model ponašanja, tajanstvene poglede
i grimase koje je Din uspostavio sasvim prirodno kao šablon, počev od Vorena
Bitija, preko Al Paćina, Džoni Depa, Bred Pita, pa do danas popularnih Rajana
Goslinga i Džejmsa Franka.
Pročitajte još:
Glumci veći od Oskara
Pola veka Bitlsa
Pročitajte još:
Glumci veći od Oskara
Pola veka Bitlsa
No comments:
Post a Comment