Film Ona (Her), Spajka Džonza,
jedan je od najzanimljivijih projekata iz protekle godine i bitan konkurent u
borbi za nagrade na festivalima pa, između ostalog, i u borbi za Oskara. Mnogo je
tačaka po kojima bi se moglo govoriti o izuzetnim dostignućima ovog filma, koji
je tek četvrto ostvarenje u dvodecenijskoj karijeri reditelja. Najbitnija od
njih jeste upitanost sa kojom nas film ostavlja, upitanost zbog koje čekamo
prvu priliku da se osamimo i promislimo sve još jednom, nervozno šetajući od
jednog do drugog ugla sobe.
To je pre svega zasluga
scenarija i priče, što je možda i najjači u obilju jakih elemenata ovog
ostvarenja. Film na prvi pogled oduševljava i samom svojom vizuelnom stranom,
prikazom sveta bliske budućnosti, rafiniranim izborom boja i futurističkom
retro modom. Zatim je tu i fantastična rola Hoakima Feniksa, glumca koji se
nenametljivo potvrđuje kao jedan od najjačih glumaca svoje generacije, ali i Skarlet
Johanson koja ovom nevidljivom ulogom potvrđuje da za njene dobre performanse
nije bio zaslužan samo njen ubedljiv fizički izgled.
Ona prikazuje
jedan distopijski svet, prikazuje budućnost, negativne stvari u njoj, a sve da
bi nam skrenula pažnju na ovo naše vreme, čiji su problemi u filmu isti, samo
preuveličani. To je kao neka opomena na opasnost gde bi sve ovo moglo da ode
ako nastavimo kako smo počeli. A, jasno je iz filma kao što je jasno i nama,
počeli smo loše.
Tako je
Ona je film o negativnim stranama
tehnološke zavisnosti modernog društva. Teodor (Hoakim Feniks) je pisac koji se
pokušava snaći u vremenu nakon razvoda sa ženom. Samanta (Skarlet Johanson) je
operativni sistem sa kojim komunicira, koji ima svoj glas (ženski), svoju
ličnost, i koji uspeva da prodre dublje u emotivni svet glavnog junaka nego što
bi se to moglo očekivati. Ljudi u ovom filmu jedva da komuniciraju međusobno,
oni hodaju ulicama budućnosti nikada u grupi ili u paru, razgovaraju sa svojim
uređajima i jedva da primećuju ljude sa kojima se mimoilaze. Čovek se maksimalno
otuđio od čoveka, on kao da mu je postao i suvišan ali je taj beg od ljudi
istovremeno paradoksalan jer je tehnologija poprimila sve veći broj ljudskih
karakteristika pa se pitamo čemu taj beg uopšte služi i kuda vodi – možda ka
jednom bezbednijem vidu komunikacija sa nečim što možda i misli kao čovek ali
za šta ipak znamo da to nije.
Međutim,
ne bi Ona bila remek delo da je samo
dovela u žižu interesovanja međuljudsku otuđenost i postojanje zavisnosti od
tenologije kao i rađanje ljubavi prema veštačkoj inteligenciji. Na toj ravni,
na kojoj Ona funkcioniše kao film
naučne fantastike, on ne donosi mnogo toga novog. Veći je i značajniji ovaj
film kao netipična ljubavna priča, uz problematizovanje
ljudskosti i ljubavi bez fizičkog kontakta, veza na daljinu koje opstaju
zahvaljujući tehnologiji, platonskih ljubavi, sloboda i prava marginalnih
grupa.
Problematiše
se pitanje šta čini čoveka, duh ili telo, u šta se zaljubljujemo i bez čega ne
možemo. Ironija ovog filma nije u tome što usamljeni pisac ne uspeva da očuva
vezu sa operativnim sistemom, već što od strane istog operativnog sistema biva
ostavljen. Samantha nalazi svoju srodnu dušu u svetu sebi sličnih, u svetu tehnologije,
i to treba da bude upozorenje ljudima da se i sami drže ljudi, nesavršenih
kakvi jesu.
Na
kraju krajeva, nezavisno od poruka koje film šalje i sporne originalnosti koncepta,
ovo je sasvim nekonvencionalna i dinamična ljubavna priča između čoveka i
operativnog sistema. Veza se uspostavlja postepeno, rađa se ljubav, a razvija
se i seksualni odnos ( ne mnogo čudniji nego mnoge stvari koje se već danas
upražnjavaju), određeno vreme sve ide
savršeno dok Samanta ne počne da otkriva svet i ne stavi do znanja Teodoru da
ne može samo njemu da pripada. Dakle, sasvim poznata priča, jedna od boljih
ljubavnih drama u poslednje vreme, sa jedinim izuzetkom što je Samanta –
operativni sistem.
Film
se na neki način bavi i pitanjem tolerancije različitosti i aludiranjem na
postojeće seksualne slobode i neslobode. Način na koji prijatelji prihvataju
Teodorovu različitost je sličan načinu na koji se tolerišu ljudi drugačije
seksualne orijentacije, više sa trudom da se različitost prihvati nego sa
iskrenim prihvatanjem koje je, ipak, tek u idealnom slučaju ostvarivo.
Zagledamo
li bolje videćemo da Ona kroz priču o
ljubavi između otuđenog pojedinca i njegovog personalnog operativnog sistema
otvara važna aktuelna pitanja kada su u pitanju moderne veze čiji se opstanak
sve više oslanja na postojanje i korišćenje tehnologije. Sa jedne strane,
savremeni nomadski način života proizveo je sve veći broj veza na daljinu, dok
je savremena tehnologija omogućila da takve veze i traju, što ranije, u vreme
pisama i razglednica, nije mogao biti tako čest slučaj. Onda se moramo zapitati
u čemu je razlika između ljubavi Teodora i Samante i ljubavi dvoje ljudi koji
vezu održavaju preko sms-ova, telefoniranja, skajp razgovora, kamerica,
mikrofona i četova. U vezi sa tim srećemo još jedno bitno pitanje: da li je za
vezu neophodnije imati nekoga sa kim se može razgovarati i ko će nas istinski
razumeti ili nekoga ko se može opipati. Naravno, najbolje je kad posedujemo i
jedno i drugo, ali Ona odgovara na
pitanje koje sama postavlja da je nekada razumevanje velika retkost i bitnije
od samog seksualnog odnosa.
Na kraju,
pogledamo li Samantu i Teodora i uporedimo li njihovu živost i realnost,
upitaćemo se i gde su granice postojanja i nepostojanja, da li je veštačka
inteligencija manje stvarna od živog čoveka i da li je, takav, ograničen čovek,
pozvan da daje odgovore na ta pitanja.
Dakle,
mnogo pitanja na koja svako mora za sebe da da odgovore. Svakako, film koji ne
liči ni na šta na šta ste mogli naići listajući televizijske kanale do sada.
Postoji
realna mogućnost da će se naša komunikacija sa ljudima putem tehnologije
pretvoriti u komunikaciju sa tehnologijom, a da to nećemo ni primetiti.
1 comment:
Granice se neprestano pomeraju, pa se čini i da momenat za čuđenje postaje luksuz koji više nemamo. Ljubavne veze preko interneta sa osobama koje nikad nismo sreli, kao i sajber seks, pojave su koje postoje već deceniju i po. Pitanje je samo koliko su ljudi spremni da o tome otvoreno govore (pogotovo naši ljudi). Stoga, emotivna veza sa inteligentnim kompjuterskim programom deluje kao sasvim logičan nastavak. Ostaje da sačekamo da se takvi programi pojave na tržištu. Verujem da nećemo dugo.
Ne vidim neki dublji smisao onoga što je film prikazao. Novi, nekada nezamislivi stilovi života uveliko su nas uzeli pod svoje, tako da sam film doživela više informativno – kao verovatan scenario za blisku budućnost. A ako ja, pripadnica nešto starijih generacija, nisam šokirana, verujem da će mladi da ga prihvate još prirodnije.
Film sam odgledala pre nekoliko dana i na mene je ostavio, jak, ali ne prejak utisak. Možda više zbog mračne perspektive. Kao i sa ljudima, ispada da emotivna veza sa inteligentnim kompjuterskim programom ume da bude i stvarna i intenzivna, ali i podjednako nesigurna i prolazna. Ne znam, ja sam zbog toga, kao i junaci u filmu, osetila istinsku tugu.
Odličan prikaz filma i hvala za priliku da pročitam i prokomentarišem nešto što je aktuelno a istinski me interesuje.
Post a Comment