Te, 1973. godine, dogodila se nesvakidašnja stvar. Na
svečanoj ceremoniji Liv Ulman i Rodžer Mur objavljuju da je Marlon Brando
dobitnik Oskara za najbolju mušku ulogu za tumačenje lika Vita Korleonea u
filmu Kum. Ali, uz gromoglasni aplauz, on se ne pojavljuje na pozornici. Umesto njega izlazi Indijanka odevena u tradicionalnu Apači nošnju i odbija
čestitke domaćina ceremonije. Kaže da Brando nagradu odbija zbog katastrofalno
lošeg tretmana Indijanaca u holivudskim filmovima. Vreme joj ne dozvoljava da
pročita čitavo pismo kojim se glumac obraća javnosti, ali kaže da to može
uraditi na konferenciji za novinare nešto kasnije.
Brando je u tom trenutku već bio vlasnik jednog Oskara i to
za ulogu u filmu On the Waterfront ( Na
dokovima Njujorka). Njegov buntovnički životni stil nikada nije
oduševljavao mejnstrim liniju Holivuda, ali možda ovaj čin i ne bi tako jako
pogodio američku javnost da se nije dogodio na glavnoj ceremoniji. Ljudi na
dodelu Oskara dolaze sa širokim osmesima na licima, savršeno odeveni i
našminkani, blistajući u svom glamuru. Ako bi neko trebalo da stekne utisak o
životu na zemlji samo na osnovu te večeri, pomislio bi da je na njoj, a naročito
u Americi, sve u najboljem redu, da su ovde ljudi srećni i lepi i da nikakve
brige ne muče nikoga. Čin Marlona Branda izbacio je holivudski krem iz stanja
komfora i naterao svetske zvezde da izađu iz svojih dobro uvežbanih uloga.
Nije ovo bio prvi slučaj da se Brando prikazao u svetlu
angažovanog umetnika. Njegova priča sa socijalno angažovanim pokretima datira
od ranije, kada je nakon Drugog svetskog rata bio pristalica cionističkog
pokreta, zalažući se za stvaranje jevrejske države. Godine 1963-e učestvovao je
u Maršu na Vašington i podržavao rad i ideje dr.Martina Lutera Kinga. Bio je i
jedan od finansijera Crnih pantera i prijatelj sa njihovim osnivačima. U
kasnijem periodu promenio je mladalačke poglede i postao anticionista podržavajući
palestinske lidere.
Na početku nepročitanog teksta, koji je kasnije objavljen javnosti, Brando kaže da pretpostavlja da se sada svi u publici pitaju šta ta Indijanka
radi tu, zašto uništava njihovu zabavu, troši njihovo vreme i kakve veze cela
priča o pitanju Indijanaca ima sa Holivudom. Ali, ističe Brando, upravo je
Holivud zaslužan više od ikoga za sliku o Indijancima koju deli prosečan
građanin sveta. Filmska industrija je ta koja je decenijama pravila sprdnju sa
njima, predstavljala ih kao divlje i zle i treba se zapitati kakvu sliku o sebi
stiču deca Indijanaca gledajući filmove u kojima je njihova rasa tako
degradirana.
„Dve stotine godina smo govorili američkim Indijancima koji
se bore za svoju zemlju, svoje živote, svoje porodice i svoje pravo da budu
slobodni: položite svoje oružje, prijatelji, i nastavićemo da živimo zajedno. Kada
su položili svoje oružje – ubili smo ih. Lagali smo ih. Prevarili ih na
njihovoj zemlji. Naterali ih da potpišu ugovore koje mi sami nismo poštovali.
Pretvorili smo ih u prosjake na kontinentu koji im je davao život otkad život
postoji. Prema bilo kojoj interpretaciji istorije, koliko god izvrnutoj, mi
nismo bili u pravu.“
Marlon Brando nije prvi glumac koji je odbio Oskara. Dve
godine pre njega to je uradio Džordž C. Skot sa naizgled mnogo jednostavnijim
obrazloženjem. On je rekao da ne želi da se takmiči sa drugim glumcima i da te
večeri mora da gleda hokej utakmicu.
Skot, koji je u dva navrata pre toga odbio nominacije za najbolje sporedne
uloge, smatrao je da ideja Oskara prisiljava glumce da se identifikuju sa
statusom zvezde i da čitava ceremonija u velikoj meri podseća na „prodavnicu
mesa“.
Prati blog na Simplicissimus
Prati blog na Simplicissimus
No comments:
Post a Comment