Džim Keri ga i dan danas smatra
najvećim komičarem svih vremena. Miloš Forman nije mogao da odoli da ga ne
svrsta u red poznatih ličnosti o kojima je snimio filmove (a u tom je društvu
sa Mocartom, Gojom i Larijem Flintom). Elvisu Prisliju bio je najdraži od svih
njegovih imitatora.
Endi Kaufman je najširoj
publici poznat kao glavni lik iz filma Čovek na mesecu. Glumio ga
je Džim Keri, na platno preneo Forman, a opevao REM. Ali, Endi Kaufman je bio
stvaran, ma koliko da ga je lakše zamisliti kao lucidnu tvorevinu nadrealne
mašte i dobre glume. Živeo je u Americi, uzbudljivo i nepredvidivo, od 1949.
do1984. kada je u 35-oj godini umro od raka pluća – ili je bar želeo da svet
tako veruje.
Krenimo redom. Endi Kaufman je
prvo dete jevrejskog bračnog para, pripadnika srednje klase sa Long Ajlenda. Ne
čudi što biografi tvrde kako je još u detinjstvu pokazao talente za komediju, a
već sa devet godina je počeo i da nastupa. Završio je dvogodišnji koledž na
smeru za televizijski medij i u to vreme počeo i svoju neobičnu karijeru
stend-ap komičara.
Prvi od Endijevih brojnih alter
ega bio je lik stranca iz nepostojeće države na Kaspijskom jezeru. Izašao bi
pred publiku i na očajnom engleskom pokušao da ispriča neki loš vic ili da
oponaša poznate ličnosti. Jedna od omiljenih imitacija bila mu je ona u kojoj
je postajao tadašnji američki predsednik Džimi Karter. Endi bi najavio koga
imitira i onda izgovorio: „Zdravo, ja sam Džimi Karter, predsednik SAD-a. Hvala
vam puno“. Dovevši publiku u stanje da ga sažaljeva, najavio bi sledeću
imitaciju, ovoga puta Elvisa Prislija i, dok bi svi očekivali jednako očajan
pokušaj glume, on bi izveo nastup koji je bio maltene identičan pravom Elvisu.
Međutim, sako, koji je u Elvisovom stilu bacao u publiku, uvek bi tražio nazad.
Sam Elvis je njegove nastupe voleo najviše, kada su u pitanju njegovi
imitatori.
Upravo zahvaljujući liku
Stranca, američka televizija ABC želi da ga angažuje za ulogu
u seriji Taxi gde bi trebalo da glumi Latku, lika maltene
identičnog onom koji je sam izgradio. Endi je, ipak, na čitav ovaj angažman
gledao sa dozom prezira pa je postavio uslove u stilu velike zvezde, od kojih
je jedan bio i taj da njegov prijatelj, glumac Toni Klifton, ima četiri
gostovanja u seriji. Naime, Toni Klifton je bio samo jedan u nizu Endijevih
alter ega, potpuna suprotnost Strancu; on je nastupao samouvereno i bučno,
prozivajući sve oko sebe i praveći skandale, uvek sa cigaretom i tamnim
naočarima iza kojih su se krile Endijeve oči. Serija je postigla uspeh i Endi
Kaufman je stekao slavu. Međutim, nikada nije priznao da se on sam nalazi iza
lika Tonija Kliftona zbog čijih je ispada saradnja sa ABC-om morala
biti prekinuta.
Endi Kaufman nikada sebe nije
smatrao komičarem i duhovitim čovekom, bar ne javno. Isticao bi da on samo peva
i igra i da je to sve što ume da radi. Savremeni kritičari smatraju ga jednim
od utemeljitelja anti-humora, vrste zabave koja izneverava očekivanja publike
upravo time što im ne daje ono što očekuju, zabavu. Endi je u pravom duhu
apsurda umeo da stoji na pozornici ne radeći ništa ili pričajući krajnje
dosadne stvari. Može se reći da mu je više bilo stalo do provokacije i
proučavanja reakcija publike nego do zabavljanja iste. Zabava koju je Endi
pružao morala se zaslužiti. Stoga su njegovi nastupi više ličili na performanse
– poput onog kada je publiku, koja je uporno tražila da imitira lik Latke po
kom ga je pamtila dok je on imao neke druge ideje, kaznio time što joj je počeo
čitati Velikog Getsbija ne stajući dok svi nisu zaspali ili
napustili salu.
Endi Kaufman, avangardni
ekscentrik i velika zvezda Saturday Night Show-a, gradio je svoju
slavu kroz postupke koji su većini delovali kao neukusno ponašanje. Kao da je,
na svoju sreću ili nesreću, bio prezasićen modernim formama zabave mnogo pre
nego što su one bile iscrpljene pa je morao osmišljavati svoje, nove i
provokativne. Možda zbog velike ljubavi prema rvanju, a zbog slabe
konstitucije, Endi Kaufman odlučio je da postane svetski prvak u međupolnom
rvanju. Naime, organizovao je rvačke mečeve u kojima se i sam borio, ali je
samo ženama bilo dozvoljeno da ga izazivaju, dok je za pobedu nudio hiljadu
dolara. Ovime je izazvao isto ono što je i očekivao, popularnost zasnovanu na
ogromnoj mržnji prema njemu, zasluženu krajnje arogantnim stavom zahvaljujući
kom je sebe samoproklamovao u svetskog prvaka u međupolnom rvanju. Usled ovoga
bio je izazvan na meč od strane bivšeg prvaka SAD-a Džerija Loulera u kom je
zaradio prelom vrata. Par dana kasnije, Endi je isprovocirao rvača u emisiji
Saturday Night Show, usled čega je dobio udarac i pao sa
stolice. Tek deset godina posle Kaufmanove smrti njegovi saradnici su obznanili
da je čitava farsa sa Loulerom bila iscenirana i da su njih dvojica bili
odlični prijatelji.
Međutim, možda je najveći
performans i najluđi štos ovog dadaistički provokativnog umetnika upravo njegov
poslednji čin – smrt. Mnogi, naime, veruju da je Endi Kaufman živ i zdrav.
1983. Kaufmanu je
dijagnostifikovan već uznapredovali rak pluća, redak oblik koji je doveo do
oštećenja bubrega, usled čega je komičar umro godinu dana kasnije. Bolest je do
samog kraja skrivao od većine ljudi tražeći izlečenje u zvaničnim i
alternativnim tokovima medicine. Međutim, ubrzo posle smrti počele su se
javljati spekulacije da je Endi Kaufman još uvek živ. Naime, rak pluća izuzetno
je retko u to vreme napadao ljude mlađe od pedeset godina koji nisu bili
pušači. (Neko je već primetio da Endi Kaufman nije bio pušač i da jeste živeo
potpuno zdravo hraneći se vegetarijanski, ali da je Toni Klifton bio sve
suprotno od toga.) Takođe, Endijevi prijatelji i saradnici sećaju se da je on
pominjao kako bi lažiranje smrti bio genijalan potez i vrhunski trik i da je po
tom scenariju trebalo da se vrati nakon dvadeset godina. Prijatelji su, tako,
2004. napravili doček za povratak Endija Kaufmana, ali umetnik se nije pojavio.
Pojavili su se momak i devojka koji su tvrdili da su njegovi sin i ćerka i da
je njihov otac živ, da je lažirao smrt kako bi proveo ostatak života daleko od
medijske pažnje i da se bavi običnim kućnim poslovima. Međutim, sve se ubrzo
razotkrilo kao pokušaj medijskog trika od strane Kaufmanovog brata i
unajmljenih glumaca.
Sumnja, ipak, postoji pre svega
zbog neobičnog karaktera komičara koji nije pristajao da ga tako nazivaju. U
glasanju sprovedenom na sajtu IMDB Endi Kaufman je zauzeo prvo
mesto na listi poznatih za koje postoji najveća verovatnoća da su lažirali
svoju smrt, ispred oponašanog Elvisa Prislija, Džima Morisona, Džimija
Hendriksa i Džejmsa Dina. Ništa ne bi čudilo od čoveka koji je bio ozbiljan
jedino kada je praktikovao transcendentalnu meditaciju i koji je, u skladu sa
tim, čitavu stvarnost doživljavao kao iluziju, pa se sa njom slobodno i
poigravao – kao da ništa nije nemoguće.
No comments:
Post a Comment