Koliko
je diskordijanizam poznata pojava ili nije, ne bi trebalo ni za koga da bude
ozbiljan problem za razmatranje, bilo da konstatujemo kako se o njemu zna
previše ili premalo. Diskordijanizam, naime, ne zaslužuje više popularnosti od
bilo koje druge moderne (anti)religije, a zaslužuje je bar toliko. Ima mnogo
sholastike u tvrdnji da se o diskordijanizmu ništa ne može sa sigurnošću reći;
na kraju krajeva, pravi diskordijanac se potvrđuje baš kroz svoje sektašenje.
Doslednost je u nedoslednosti.
Da,
već iz rečenog može se osetiti omamljivi i ne svakom prijatni miris avangarde,
lucidnih „izama“ iz prve polovine XX veka koje su neobični vetrovi preneli do
ere hipi revolucije. Kao i svaka druga pojava, tako i diskordijanizam
predstavlja dete svog vremena i u biti simptomatičan društveni fenomen. Jedno
je govoriti o dokonosti andergraund pisaca koji su ga osmislili, sasvim drugo o
razlozima za njegovu popularnost koja ni danas, pedesetak godina kasnije, ne
jenjava.
Šta
je, dakle, diskordijanizam?
Ime
je dobio po rimskoj boginji Diskordiji, čiji je grčki pandan boginja Erida. To je
žensko božanstvo, kćer Zevsa i Here, sestra Arejeva, boga rata. Erida je
boginja razdora i ne vole je ni bogovi ni ljudi, jedino bog rata, njen brat
Arej, i boginja nasilne smrti, Kere. Erida je ona koja je ljuta zbog
nepoštovanja poslala na Pelejevu i Tetidinu svadbu jabuku razdora, početak i
sudbinski uzrok grčko-trojanskog rata. Njena deca su Algeja (bol), Amfilogija
(rasprava), Androktazija (klanje), Ata (ludost), Disnomia (bezakonje) i druga,
nimalo pozitivna božanstva.
Primarne
ideje diskordijanizma povezane su sa karakteristikama božanstva po kom dobija
ime. Nasuprot drugim religijama, diskordijanci odbijaju da zagovaraju lažnu
ideju da u kosmosu vlada ikakav red, štaviše, ne prihvataju ni suprotnost te
tvrdnje – ni nereda ni reda nema u svetu, oni su samo u ljudskom umu, kao
šabloni, matrice u koje se smešta iskustvo. Ali nijedna matrica nije bolja od
druge, sve jednako vrede i istinu nije jednostavno pronaći.
Već
se iz pomenutog može nazreti da diskordijanizam nije jedno od mnogih popularnih
nju-ejdž učenja, već pomalo filozofski stav, pomalo umetnički manifest,
kritički osvrt kroz ironiju i način izražavanja koji kombinuje različite sfere
ispoljavanja duha. Tako, dok smo u prethodnom pasusu videli da diskordijanizam
jasno upućuje na Kantovu kritiku saznanja, u afirmaciji haosa i nereda uprkos
svesti da oni nisu ništa istinitiji od reda i harmonije, nailazimo na
hegelovsku afirmaciju antiteze nasuprot tezi i raspirivanje dijalektičke vatre
između njih.
Međutim,
ideje diskordijanizma ne završavaju se na metafizičkim idejama, i dalje, možda
možemo reći da diskordijanizam ne treba ni povezivati sa filozofskim, već pre
sa praktičnim, svakodnevnim problemima čoveka. Na tom polju, diskordijanizam,
potpuno u duhu vremena kada nastaje, služi afirmaciji individualne slobode,
negiranju institucija i bilo kakvih pravila, a čini to kroz parodiranje
crkvenih hijerarhijskih uređenja.
Tako
se navodi u kapitalnom delu diskordijanizma, knjizi Principia Discordia, da je
jedina definicija diskordijanskog društva ta da se ono ne može definisati. Svaki
diskordijanac potvrđuje se upravo kroz nepoštovanje pravila i pravljenje novih
sekti čime dobija titulu Episkopa. Ipak, najviši stepen u hijerarhiji i ovde je
Papa; on ima pravo da venčava, krštava i sahranjuje, kao i da potpuno
reorganizuje diskordijansku crkvu. Često se, pak, dešava da se svi slušaoci na
prezentacijama diskordijazma proglase papama već prvog dana. Svaki čovek, žena
i dete na zemlji jesu Papa. Diskordija se svakom Episkopu obraća direktno, ali
im govori različite stvari koje onda oni propovedaju. Sve su njene reči, ipak,
jednako istinite.
Dakle,
prema učenju diskodijanizma, svaki je čovek ravan drugom čoveku, a pripadnost
zajednici se potvrđuje kroz nepoštovanje njenih pravila. Teatar apsurda ovde
postaje religija apsurda, a sprdnja i humor u službi su nenasilnog oslobađanja
od stega dogmi i buđenja unutrašnjeg anarhističkog stava. Dadističko
odbacivanje ozbiljnosti u cilju jednog preporoda koji će doneti novu, zdravu
ozbiljnost, u diskordijanizmu dobija drugačije ruho, principe destruktivnih
manifesta kako futurizma tako i nadrealizma, tvorci diskordijanske ideje izvode
iz sfera umetnosti naizgled u sferu religije, ali se ta sfera koristi samo kao
metafora, materijal za parodiranje koje treba čoveka izvesti na put samnoosvešćenja
i slobode, do ponovnog prihvatanja istine da je sve božansko u svetu poteklo iz
njega i da sebe mora smatrati poslednjom merom svih stvari, ishodištem i
začetkom svega uzvišenog.
No comments:
Post a Comment