Na različite
načine svako od nas ponekad se susretne sa onim delovima sebe koje teško da je
voleo da upozna. Onda kada ih upozna, ma kako to iskustvo bilo neprijatno,
nešto se mora učiniti. Možemo se praviti da smo sve samo sanjali, možemo se
truditi da sve zaboravimo ili možemo, ma kako teško bilo, pokušati da priznamo
pravu istinu o tome ko smo i šta smo – ukoliko nam se to ne dopada, onda je
jedino pošteno što moramo učiniti to da mračne strane svoje ličnosti ne
ignorišemo već da se prema njima postavimo kao gospodari i da sa oprezom nad
njima bdimo.
Nemački film „Talas“
(„Die Welle“) upoznaje nas sa tim koliko u svakome od nas leži veliki
potencijal da postanemo fašisti i koliko lako se prelazi granica kada
nezamislivo postane opipljivo. Ovaj film (inspirisan stvarnim društvenim
eksperimentom održanom u SAD-u, ali i istorijom fašističkih pokreta dvadesetog
veka) otvara i još jedno goruće pitanje - da fašizam nije stvar određenog
istorijskog trenutka i određenog podneblja već da je on nešto čoveku imanentno
i da, ma koliko ta istina bila neprijatna, pod određenim okolnostima većina
nije u stanju da odoli tom primamljivom iskušenju.
Sada, nazvati
fašizam „primamljivim iskušenjem“ zvuči naizgled neodgovorno i nekorektno, ali
svako ko je pogledao film „Talas“ ili na neki drugi način dublje zašao u
čovekove slabosti koje ga vode ka oblicima ponašanja kojima se inače ne bi
ponosio, shvatiće o čemu je reč.
Film počinje
upoznavanjem gledaoca i glavnih aktera, harizmatičnog profesora i njegovih
đaka. Pred početak „eksperimentalne nedelje“ dolazi do promene plana i profesor
Rajner Venger koji je trebalo da drži kurs o anarhiji (u koju čini se i sam
veruje sudeći po stilu odevanja i načinu ponašanja) dobija kurs autokratije, a
kurs anarhije dobija njegov kolega sa kojim se ne slaže baš najbolje. Ispočetka,
učenici jedva da shvataju šta autokratija znači, a više od svega ubeđeni su da
je ona nakon iskustva nacizma u Nemačkoj nemoguća.
Profesor kao da
sumnja u to i predlaže da eksperimentalna nedelja teče kao eksperiment u kom će
se tokom časova svi ponašati prema izabranom vođi sa apsolutnom poslušnošću. Glasanjem,
učenici odlučuju da on sam bude taj vođa nakon čega se uvode pravila kojih se
učenici najpre pridržavaju sa negodovanjem koje vremenom popušta. On naređuje
da mu se svako mora obraćati sa „gospodine Venger“, da svi moraju ustajati kada
govore, da niko ne govori ako nije dobio reč, uvodi uniforme, poseban pozdrav. Sve
teče postepeno, ali vrlo brzo stvari izmiču kontroli. Tek dve učenice svesne su
šta se dešava dok ostatak odeljenja u toku samo mesec dana sa potpunom strašću
oživljava svoj oblik fašizma. Eksperiment koji je trebalo da pokaže opasnosti
autokratije otima se kontroli i izlazi iz okvira učionice.
Identifikovanje sa
fašizmom tokom filma odigrava se neprimetno za same aktere tokom učestvovanja u
eksperimentu. Interesantno, iako svestan da je on jedini koji ne sme da se
ponese u ovom eksperimentu, profesor Venger ni sam ne odoleva da prihvati
prednosti koje u njegovom slučaju nosi uloga vođe. On zaboravlja da skine uniformu
po izlasku iz škole, prihvata suludu ponudu jednog od učenika da bude njegov
telohranitelj, savetuje učenike da se drže zajedno tokom istrage o nezakonitom
ispisivanju grafita po gradu, drži inspirativan govor u maniru velikog vođe i
biva i sam ponet svojim rečima. U načinu na koji zaustavlja argumentisanje
jednog od učenika ogleda se tipično ućutkivanje opozicije svojstveno diktatorskim
režimima i dok to čini on je sam žrtva eksperimenta, a ne njegov svesni
kontrolor.
Kao moćna
alegorija ovaj film pokazuje ustaljeni šablon uspostavljanja fašističkih
režima. Venger je na vlast došao glasanjem, potpuno demokratski, kao i Hitler i
Musolini. Sam je za učenike kao vladar za narod predstavljao autoritativnu
figuru koja uliva poverenje i inspiriše samom svojom pojavom. Na drugoj strani,
učenici su konačno dobili neki način da se ujedine, a to se posebno ističe kroz
uniforme koje nose i pozdrav kojim se identifikuju. Sa jedne strane, ta potreba
za jedinstvom i brisanja socijalnih i nacionalnih razlika ukazuje na probleme
savremenog društva, ali u poruci koju film šalje ona upućuje na to da svaki
oblik fašističkog vođstva poseduje neku logičnu i emotivnu osnovu oko koje
ujedinjuje narod. On zbog toga ipak nije ni u najmanjoj meri opravdan.
Najbolji način da
se ljudi ujedine jeste postojanje zajedničkog neprijatelja, a u filmu je on
izražen u drugom odeljenju koje eksperimentiše sa anarhijom, u gradskim
anarhistima, kao i u učenicima škole protiv koje se takmiči vaterpolo ekipa
predvođena samim Vengerom. Zajednički neprijatelj je neophodan, bio on realan
ili izmišljen i kada se društvo zarazi fašizmom ono čini sve da se to
neprijateljstvo održava (bez potrebe da se poseže za dobro poznatim doživljajem
Jevreja od strane nacista, dovoljno je setiti se još uvek sveže balkanske
priče). Kohezija fašističkog društva se dovodi u pitanje u slučaju da
neprijatelj bude potpuno savladan i zato postoji potreba da se uvek proizvede
novi.
U suštini,
odeljenje se ujedinjuje u jednu zajednicu koja nadoknađuje sve ono što otuđen
moderni oblik života bez ikakvog ideala uskraćuje
pojedincu. Oni asocijalni koij su bili odbačeni od surovih vršnjaka sada
postaju najverniji sledbenici jedinstva, najiskreniji vernici „Talasa“. U „Talasu“
su svi jednaki, žrtvuju se jedni za druge, bore se protiv svakog oblika
nepravde i imaju san da će stvoriti bolje društvo. Onoga trenutka kada mi, kao
gledaoci, počnemo da odobravamo egzaltaciju likova novim ideja, eksperiment
izlazi iz fiktivnog sveta filma i uvlači nas u sebe noseći snažnu poruku da je
fašizam, kada postane opipljiv, primamljiviji nego dok je samo lekcija u
čitankama i da je on zamka kojoj svako mora svesno odolevati bez luksuza da i
na trenutak zadrema.
Energija koju donosi
kolektivno delanje zanosi i čini da se i sami osećamo moćnima. Jedinstvo pruža
osećaj topline, stvara utisak da je svaki problem rešiv i leči boljke otuđenog
društva. Na drugoj strani, na polju filozofskih nedoumica, on nas oslobađa tereta
slobode koji većina nosi sa naporom. Kao i svaki put kojim se lakše ide,
kolektivizam fašističkih organizacija ima u sebi opasan zavodljivi potencijal.
Jedini način da
izbegnemo opasnosti je da sve vreme budemo budni i svesni da fašizam nije nešto
„što se dešava nekom drugom“. Ukoliko ikada pronađemo u sebi razumevanje za
fašizam, neki delić njega u sebi, da li ga zbog toga i našeg ogromnog egoizma treba opravdati ili treba zauzeti
mnogo teži, kritički stav svesnog samoprekora i samokontrole? Odgovor bi
trebalo da bude jasan. Život na zemlji uključuje i neke odgovornisti. To je, na
kraju, i poruka ovog filma.
Pročitaj još:
No comments:
Post a Comment