„Osećanja
koja izaziva nesavršena umetnost su kinetička, žudnja ili gađenje. Žudnja nas
nagoni da nešto posedujemo, da idemo ka nečemu; gađenje nas nagoni da nešto
napustimo, da odemo od nečega. Umetnosti koje ih izazivaju, pornografske ili
didaktične, jesu, prema tome, nesavršene umetnosti. Estetska emocija (upotrebio
sam opšti izraz), prema tome je statična. Duh se zaustavlja i uzdiže iznad
žudnje i gađenja.“ Portret umetnika u
mladosti, Džejms Džojs
U vreme
kada se čitava forumska, filmska, kablovska, piratska, tarzanijska i, pre
svega, „kul“ publika kune u Breaking Bad kao najbolju seriju svih
vremena, osećam se potpuno bogohulno kada verujem da čitavih pet sezona te serije
zajedno ne vrede ni jedne epizode Tvin Piksa i time hvatam sebe kako i sam
tonem u jedno preterivanje, stidim se toga i povlačim reč.
Ne
poričem da pomenuta serija ima neki kvalitet , ali, valjda zato što sam previše
osetljiv na jeftine fazone koji dobro prolaze, i zato što nevezano za priču o
serijama ne mogu da svarim ljude koji smatraju da imaju svako pravo da izjave
kako vole književnost ali ih klasici smaraju, ja ne mogu da učestvujem u
masovnoj histeriji obožavanja ovakvih modernih „remek dela“. (Sve što je u ovoj seriji dobro već je mnogo
konciznije i efektnije rečeno u filmu Pad
sa Majklom Daglasom).
Zašto?
Kada pitate prosečnog fana Brejking Beda zašto je ta serija tako dobra on će
vam reći da je, zamisli, zamisao toliko luda i originalna jer je to priča o
smušenom i uzornom profesoru hemije koji postaje najveći diler droge u Americi.
Znam, svi mi smušeni, uplašeni građani hteli bismo da i sami jednom puknemo,
oteramo sve dođavola i krenemo sa druge strane zakona koji je ionako u službi
moćnih, a ne običnih ljudi. I onda to čika Hajzenberg uradi umesto nas, a pritom
se i bori sa dilemama dostojnim jedino
još možda antičke tragedije.
Znam, pomalo je buntovnički biti fan Breaking Bad-a jer je tu malo uskomešana
bezbedna granica između dobra i zla, znam i da svaki fan oseća da je
slobodnijeg duha od prosečnog zavisnika od tv-programa, ili se bar tako osećao
dok serija nije stigla i do Pinka. Uostalom, svaka pozitivna kritika serije kreće
rečima „definitivno nije za svakoga“ i onda se javlja taj osećaj posebnosti što
se pripada odabranima i drugačijima. Čitava ta Hajzenbergova pobuna nije ništa
realnija i umetnički ubedljivija od organizovanja ekipe iz Ćopićeve družine u
romanu Orlovi rano lete, ali to je
bar predstavljeno kao dečja književnost.
Sve u
svemu, sve ono u čemu je Brejking Bed originilan i na osnovu čega je privukao
publiku su kvaliteti koji nemaju veze sa čisto umetničkim; imamo ovde i raspirivanje
emocija, i buđenje navijačkog duha, i davanje oduška sopstvenoj frustraciji, i
pobunu i buku i galamu i akciju, i igranje protiv pravila, i sukobe i dileme, i
trenutne trijumfe i konačne poraze. Ima ovoga i u boljim delima, ali u njima
ima i mere koja je osnova kvaliteta. Većina fanova BB-a voli baš to odsustvo
mere, preterivanje, „vau“ efekat. Preterati je lako, teško je znati meru.
Pričao je o tome Aristotel.
Kada
sam ispod hvalospeva o Breaking Bad-u
na jednom sajtu ostavio svoj komentar rečeno mi je da to i nije komentar već
elitističko proseravanje i da me na fakultetu verovatno nisu učili ništa o
postmodernističkoj estetici. Što bi Džesi Pinkmen rekao: Bitch, please.
Najbolje knjige svih vremena
Čekajući Nimfomanku
2 comments:
Nisam gledao seriju ali planiram. Oni koji su je pratili su bili, uglavnom, oduševljeni i puni hvale. Mada, isto ljudi kažu i za Koelja/Jelenu Baćić-Alimpić. :)
da, oni kojima se serija dopala je uzdižu na nivo kulta, nikakva kritika ne dolazi u obzir, sve se posmatra kao reč božja koja se ne dovodi u pitanje...
Post a Comment