Endi Vorhol, multimedijalni umetnik koji je
smatrao da je u umetnosti sve dozvoljeno i da sve, apsolutno sve, treba i
iskoristiti po potrebi, smatra se danas ocem pop arta. Pomalo“emo“ čitavog svog
života, već sa 8 godina imao je prvi slom živaca i, dok su mu u bolesničkoj
postelji roditelji čitali stripove, možda se u njemu prvi put rodio afinitet
prema nekom drugom putu kojim bi umetnost mogla da krene. Vodeći se filozofijom
neselektivnosti i verujući da sve može biti lepo, za Vorhola nikada nisu
postojale granice između umetničkog i neumetničkog, između umetnika i
neumetnika, „ jer svako će jednom doživeti svojih petnaest minuta slave“.
Vorhol se najpre pročuo kao dobar komercijalni
ilustrator, toliko dobar i komercijalan da ga niko nije smatrao umetnikom sve
dok sam nije pomerio granice onoga što se do tada smatralo umetničkim. Nikada
nije voleo da sebe objašnjava, u javnosti se često „pravio glupim“ i tvrdio je
da je na površini njegovih slika sve što bi ljudi trebalo o njemu da znaju.
Vorhol je autor brojnih logoa, između ostalih i čuvenog ispleženog jezika koji
je zaštitni znak Roling Stonsa.
Tokom čitavog života izrađivao je autoportrete,
slikane jednako jarkim i agresivnim bojama kao i čuveni portreti poznatih
ličnosti koje su se naprosto utrkivale da postanu predmet Vorholove pažnje
i umetnosti. Možemo slobodno reći da je upravo Vorhol bio taj koji je
izradu portreta ponovo učinio poslom dostojnim umetnika. Na tim portretima
možemo prepoznati Vorholove lične i umetničke stavove, ali i dobiti hroniku
najtalentovanijih, najpoznatijih i najbogatijih ljudi tog perioda. Zabavljači i
tajkuni, modni dizajneri i rok zvezde imali su ravnopravno mesto među njegovim
portretima. Uvek je kretao od fotografije a ne od živog modela, kopirao je
fotografiju na platno a zatim potezima četkice oživljavao svoje heroje.
Vorhol je otvorio vrata umetnosti za predmete iz
konzumentskog i medijskog sveta. I kao što je izrada logoa „Koka kole“ za njega
bila ravna bilo kom drugom umetničkom zadatku, tako su i poznate ličnosti poput
Merlin Monro, Elizabet Tejlor, Džeki Kenedi Onazis ili Mao Ce Tunga na njegovim
portretima prestajale da budu živa bića i pretvarale se u produkte
komercijalnog sveta. Na kraju krajeva, sve je u 20-om veku postalo roba i sve
je bilo na prodaju. Veličina Vorholovih portreta je u tome da je on ne samo birao
„zvezde“ svog vremena već i da je, portretišući ih, doprineo u velikoj meri
njihovoj popularnosti i statusu ikona pop kulture.
Pročitajte i tekst: Dendizam
No comments:
Post a Comment