„O ukusima ne treba raspravljati“ ili, u originalu,
„De gustibus non est disputandum“ izreka
je latinskog porekla. Mogli bismo
slobodno reći da nema gotovo nikoga u civilizovanom svetu ko ovu izreku nije
bar jednom u svom životu upotrebio, ili bar čuo. Kada bi bila član postave
fudbalskog tima, njena bi pozicija bila u poslednjem redu odbrane, kec iz
rukava svake defanzivne taktike. Kako stvari stoje, bez preterivanja se sme tvrditi čak i to da
se ovde radi o jednom od najznačajnijih pronalazaka čovečanstva; ova izreka je
nešto poput čarobne formule, svemoćna magija koja momentalno okončava nerešive
rasprave i to tako vešto da na kraju obe zavađene strane budu u pravu.
Svako od nas poseduje svoj ukus po pitanju muzike,
filmova, knjiga, suprotnog pola. Međutim, ti se ukusi često ne poklapaju između
sagovornika i onda dolazi do rasprava. Generalno gledano, rasprave se dobijaju
argumentima. Onaj ko ima bolje i proverljivije argumente pobeđuje. Ali, kada se
radi o stvarima ukusa, veruje se, argumenti ne postoje. I zaista, na guglu
možete momentalno pronaći odgovor na pitanje koje se godine odigrala Borodinska
bitka, ko je pretposlednji guverner Narodne banke Srbije ili koliko litara
mleka godišnje daje prosečna krava sa Zlatibora. Pokušate li, na drugoj strani,
saznati da li je Lav Tolstoj bolji pisac od Marka Vidojkovića, nećete dobiti
odgovor. U najboljem slučaju, na nekom od foruma pronaći ćete raspravu na tu
temu, punu buke i besa, koju je opet neko mudro rešio genijalnom izrekom „De
gustibus non est disputandum“. I kraj priče.
Istorijski gledano, ukus je promenljiva kategorija.
Muzički ukus naših baba i deda razlikuje se od ukusa naših roditelja, a zatim i
njihov od našeg sopstvenog. Ukus za muškarce srednjevekovnih dama razlikovao se
od ukusa urbanih evropljanki (uporedimo samo prljavog i krvavog viteza sa
savremenim hipsterom). Svako vreme nosi svoj estetski ideal, pa sa tim i ukus
jedne epohe ne treba vrednovati sa stanovišta druge. Na taj način mogli bismo
upasti u zamku da, naviknuti na buku i dinamiku savremenog života, moderni
holivudski blokbaster pretpostavimo nekom genijalnom ali previše „debelom“
romanu Dostojevskog, na primer.
Ukus varira i među ljudima koji žive u isto vreme i,
naravno, svako polaže pravo na sopstveni ukus kao što polaže pravo i na
sopstveno mišljenje. Pitanje je, međutim, da li svačiji ukus isto vredi? Može
li neko imati bolji ukus od drugoga? Da li je „stvar ukusa“ ponekada „stvar
neukusa“?
Čarobna formula, pomenuta latinska izreka, u
određenim situacijama više je nego opasna. Sasvim je u redu pozvati se na
„stvar ukusa“ kada pričamo o tome koju bismo rasu psa voleli da odgajamo, ili da
li nam više odgovaraju Bitlsi ili Stonsi. Druga je stvar kada pod pitanje ukusa
podvedemo poređenje između muzike Boba Dilana i Mitra Mirića, recimo. Ovo više
nije pitanje razlike u ukusima, već razlike između ukusa i neukusa.
Na polju umetnosti, morala i lepih manira
demokratizacija je najveća opasnost. Nasuprot stavu da svako ima svoju glavu a
sa njom i pravo na sopstveni ukus, ovde se radi o tome da se dobar ukus mora
graditi, da on nije nešto rođenjem dato i slučajno, već rezultat postojanja ili
nepostojanja želje da se pronađu prave vrednosti. Izgleda da izreka „O ukusima
ne treba raspravljati“ postaje izuzetno popularna u onim društvima gde postoji
kriza sistema vrednosti. Relativizacija pojmova lepog i ružnog ide rame uz rame
sa relativizacijom dobrog i lošeg. Onog trenutka kada se prestalo verovati da
postoje autoriteti po pitanju ukusa, a počelo verovati da je svačiji ukus
jednako dobar i opravdan, došlo se u situaciju da se neukus servira kao ukus,
neznanje kao mudrost, nemoral kao nužnost. Latinska izreka postala je moćno
oružje medijske i antikulturne manipulacije. Dovoljno je da samo pogledamo oko
sebe.
1 comment:
"...došlo se u situaciju da se neukus servira kao ukus, neznanje kao mudrost, nemoral kao nužnost. "
Što samo po sebi ne bi bilo problem da postoji, nazovimo, opozicija. Ne postoji niti jedan iole ozbiljniji, van lokalni, medij koji bi plasirao ukus kao neukus, mudrost kao neznanje, nužnost kao nemoral. Slažem se da je krajnje vreme jer je ravnoteža odavno poremećena.
Post a Comment