Ovo je
film zbog koga će se lenji mozgovi vrlo iznervirati jer im se ništa neće samo
od sebe razjasniti. Ukoliko niste spremni da se pomučite i bar tri puta
zabezeknuto lupite posred čela, ovo nije priča za vas.
A
priča ide ovako.
U
šumi kraj grada, pod zemljom, u improvizovanoj sobi, poput krtice u svojoj
jazbini, živi čovek za kog će se ispostaviti da se zove Borgman. Kao i svaka zver,
i Borgman ima istančan sluh. Njega gone sveštenik i još dvojica naoružanih
ljudi, kao što se lovi kakva štetočina. Ali Borgman ih čuje, oseti i beži na
vreme. Usput pokuplja još dvojicu prijatelja koji žive na identičan način.
Već
na početku pitamo se kakva je ovo skupina, zašto žive na taj način i zašto ih
progone. Film počinje dovoljno uvrnuto a tako i nastavlja, šokirajući iz
trenutka u trenutak.
Borgman
sada ide od kuće do kuće i traži da se istušira u njima. Sasvim šokantan zahtev
za prosečnog građanina koji živi iza spuštenih zavesa, ceneći svoju privatnost
više od svega i smatrajući svoj dom vrhuncem te privatnosti. Zapravo, Borgman
traži svoje žrtve i nalazi ih na vrlo iskusan način, tamo gde je moderan brak
osetljiv, na polju nepoverenja i suštinskog nepoznavanja supružnika, gde se
ljudi boje nepoznate strane svojih najbližih. Isprovociran, vlasnik kuće bez
očiglednog razloga za tako ekstremnu reakciju, već više u stilu „zato što mi se
može i zato što si ti prljava nebitna skitnica“ krvoločno isprebija Borgmana.
Međutim,
ubrzo shvatamo da je to i bio deo Borgmanovog plana. On sada ide na kartu
sažaljenja kod supruge nasilnika i iskusno izdejstvuje da mu ona pruži pomoć i
zadrži ga u kući do oporavka.
Ovo je
samo početak. Svaki detalj ove priča je neočekivan i snažan i o svakom se može
mnogo pričati. Od ovog trenutka Borgman se implementira u um svoje domaćice
znajući sve njene slabe tačke i osetljive niti modernih brakova. Ide na kartu
straha koji se u njoj javlja kada se suoči sa agresivnom stranom svog
supružnika i kao što sama kaže, dok mi znamo da misli na Borgmana: „Ima nečeg
oko nas. Nešto izvan nas što se tu i tamo uvlači. Toplina...Prijatna toplina
koja opija ali isto tako i zbunjuje. Ljuštura nečega što znači štetu.“ Jedino
što suprug ima da joj odgovori jeste: „To je zabluda, halucinacija, umor...
Previše radiš.“ Ovaj razgovor supružnika je tačka filma u kojoj nam reditelj
bar donekle otkriva smisao dešavanja. Ona se otvoreno pita i strepi. Kaže: „Srećni
smo. A sreća mora biti kažnjena.“ Suprug, arogantni uspešni čovek iz Zapadne Evrope koji postojeći sistem posmatra kao pravedan i zaslužen kaže joj na to: „Rođeni
smo na zapadu, a na zapadu postoji obilje. Jednostavno je tako.“
Tako
film lupa jednu upozoravajuću šamarčinu evropskom društvu koje se oseća
ušuškano u svom komforu, zbrinuto i sigurno, bez trunke griže savesti i sumnje
u opravdanost svog položaja. U početku mislimo da Borgman želi da ubije
vlasnike bogatog doma kako bi se sa svojim prijateljima uselio u njega. Ali on
ima jednu dublju ideju – on želi da deluje kao sila koja sprovodi pravdu bez lične koristi, sila koja će naterati taj dom
da se sam od sebe uništi, poput „neke topline koja opija i zbunjuje“, da se uruši zato što to zaslužuje, . To se i
dešava. Deca i njihova dadilja prelaze u društvo nasilnika koji odlaze, dok supružnici
uništavaju jedno drugo.
Pre
svega, kao što i sam reditelj kaže, Borgman
je film koji postavlja pitanja a ne daje odgovore. Ako je to sve što vredi u ovom filmu, opet je
dosta. Čitavo zapadno društvo je isprovocirano da preispita svoju savest, a
onda i svako ponaosob: dekadentna, seksualno izopačena “nova evropska
buržoazija”, prosečan beloputi evropski rasista koji se krije u svakom od nas,
svaki uspešni-poslovni-ambiciozni-automat-čovek koji je zaboravio smisao svemu
što je stekao. I ma koliko da ne mogu da se otmem utisku da Borgman možda i previše duguje
Hanekeovim Zabavnim igrama, ipak je
dovoljno bitan i originalan na sasvim neočekivan način.
Možda
nećemo doći do krajnje odgonetke svega što se desilo i pozadine i motiva
Borgmanove družine, ali ćemo gledajući ovu lucidnu predstavu psihofizičkog
terora sebe zapitati par bitnih i osetljivih stvari: da li nas blagostanje čini
arogantnima, koliko ta arogantnost i osećaj moći vode u fašizam, da li
poznajemo svoje najbliže, da li porodica može da opstane u ovakvom svetu, da li
se deca rađaju zla ili ih to društvo takvima čini.
Pročitajte još:
Umorni vampiri Džima Džarmuša ( Samo ljubavnici preživljavaju)
Danilo Kiš
O logorskim obrocima i paradoksu izbora
Umorni vampiri Džima Džarmuša ( Samo ljubavnici preživljavaju)
Danilo Kiš
O logorskim obrocima i paradoksu izbora
1 comment:
Svidja mi se tvoje gledanje na film, obogatio je moje tumacenje koje je bilo nesto kao dolazak djavola medju ljude ususkane u svoju prividnu raskosnu svakodnevnicu, koji odvrce ventile. Prijatelj i ja smo se pitali sta se desava sa decom na kraju posto nam motivi ipak nisu bili jasni, ali ovo tvoje otvara nova resenja :)
Gledala sam ga letos na festivalu na Palicu i malo me je zbunila recenica koja je pojasnila nagradu filmu: “Moćan, hrabar i jedinstven film, predivno režiran, sa neočekivanim i nadrealnim obrtom, koji stav protiv establišmenta upućuje na društvo koje nas ostavlja u želji da odgovorimo na ono što ne može da se odgovori.”
U svakom slucaju je bio vredan gledanja.
Post a Comment