Ako
bih morao u jednoj rečenici napisati šta mislim o filmu Prošlost iranskog reditelja Asghara Farhadija, rekao bih da je to jedan od onih filmova
kojima je nemoguće pronaći manu. I pritom bih imao na umu najbukvalniji
kompliment, uprkos romantičarskoj sklonosti prema raspuštenim, nemarnim
genijima koji zaboravljaju na pravila. Farhadi pravilima ne robuje takođe, ali
ni slučajno on ne pravi greške. Tako da nakon gledanja filma u nama dominira
jedno osećanje: zahvalnost na divno ispričanoj priči.
Farhadi,
da ne dođe do nesporazuma, ne priča
nimalo prijatnu priču, ali je priča maestralno. Na tome smo mu zahvalni. Film
je rađen u francuskoj produkciji i njegova radnja se odigrava u Francuskoj i na
francuskom jeziku. I, dok je glavni glumac francuski naučio dva meseca pre
početka snimanja, Farhadi ga ne govori nimalo, ali je opet izveo tu čudesnu
saradnju sa glumcima.
Upravo
je gluma ono što pre svega ostavlja bez daha. Ovde se nikako ne čini da bilo ko
išta glumi, čak ni deca, a već odavno sam sklon tome da stepen genijalnosti
jednog reditelja merim između ostalog i po tome koliko uspe da iz dece glumaca
izvuče prirodnost i lepotu performansa. Kao i u filmu Razvod, i ovde imamo utisak da nevidljivi snimatelj sa nevidljivom
kamerom uhodi likove nimalo prijatne drame.
Sa
druge strane, kada kažemo da radnja filma nije prijatna, to nikako ne znači da
je ovo jedan od onih filmova koji će nas baciti u depresiju i naterati na
neprijatna razmišljanja. Farhadi pripada jednom drugačijem kulturnom miljeu u
kom stvaraoci nisu, kao u Evropi, okupirani dekadencijom sitne i krupne
buržoazije, prazninom i besmislom života, gubljenjem starih vrednosti koje su
zamenjene jednim nametljivim i bučnim ničim. U Farhadijevim filmovima kosturi
društva su starinski, a starinski su i problemi. Oni se samo javljaju u novim
oblicima i kao da ih je teže rešiti nego nekada.
Prošlost
je film o pokušajima da se sreća pronađe, o pokušajima koji se sprovode iznova
i iznova, uprkos svim ranijim neuspesima. Oni koji tu sreću traže nisu
preveliki optimisti, ali ne gube nadu. Bore se, žele da veruju da sreće još ima
negde, u nečemu ili nekome. Humana strana svega je što se oni još uvek obaziru
na cenu te sreće, gledaju oko sebe nisu li nekoga povredili u prošlosti koja je
i naslov i jedna od glavnih začkoljica u filmu. U prošlosti su smeštene greške
i grehovi, ali se oni ipak preispituju, junaci se zbog njih kaju, još se ovde
veruje u poštenje i u moral, pa i u čoveka.
Farhadi
priča priče koje stavljaju neki kamen na naše grudi. Ali, te priče nam daju
veru u to da se za normalnu budućnost,
ostajući pošteni prema prošlosti, još uvek možemo i trebamo boriti.Veru da
čovek tu budućnost zaslužuje.
Pročitajte još: Zavodlojiva snaga kiča
No comments:
Post a Comment