Umetnici nisu trkački konji i
nezahvalno je praviti liste najboljih među njima. Ne nose redne brojeve i nemaju prolazna vremena, iako se neki od njih
mogu više pohvaliti odličnim startom a drugi izvanrednim finišom. Ko god bi
ovde uzeo ulogu sudije dobio bi težak, Sizifov posao.
Kako god, na svakoj od lista
najboljih reditelja svih vremena, koja je uprkos svemu bila napravljena, Luis
Bunjuel zauzimao je jedno od vodećih mesta, spokojno ušuškan između velikana
kao što su Felini, Orson Vels, Bergman, Tarkovski, Godar, Kurosava... Veliki
Alfred Hičkok išao je dotle da ga proglasi najvećim filmskim autorom, otvoreno
mu zavideći na veštini čitavog života.
Na pitanje zašto pravi filmove,
Luis Bunjuel je odgovarao : „Da pokažem ljudima da ovo nije najbolji od svih
mogućih svetova“. I zaista, Bunjuelovi filmovi nisu od onih koji se konzumiraju
sa uživanjem. Često sablažnjive scene i morbidne šale u njegovim filmovima izbacuju gledaoca iz stanja udobnosti i teraju
ga da se zamisli nad stvarima koje se obično uzimaju zdravo za gotovo.
Rođen 1900. u Španiji, Bunjuel je
imao sreće da pripada generaciji izuzetno nadarenih umetnika koji su ostavili
veliki trag za sobom (njegovi najbolji prijatelji u mladosti bili su ni manje
ni više nego Federiko Garsija Lorka i Salvador Dali). Studirao je najpre
prirodne nauke, zatim inžinjering, da bi se konačno prebacio na filozofiju. Za vreme
Frankove fašističke vladavine Bunjuel odlazi u Pariz i tu postaje jedna od
vodećih figura nadrealističkog pokreta. U to vreme imao je i velikih uspeha u
amaterskom bavljenju boksom.
Bunjuel je imao strogo jezuitsko
obrazovanje koje ga je proganjalo čitavog života i ostavilo traga i na njegovom
stvaralaštvu, pre svega kroz opsednutost temom religije i sklonosti ka
subverzivnom ponašanju kako njegovih likova tako i njega samoga. Filmovi Mlečni put, Nazarin, Simon pustinjak
i drugi direktno su razračunavanje sa katoličanstvom i religijskim dogmama gde
Bunjuel kombinuje ozbiljnost i podsmevanje na čudan način tako da su ti filmovi
bili najpre zabranjivani a zatim nagrađivani od strane crkve. To je bilo
jednako paradoksalno kao i Bunjuelova čuvena izjava: „Bože, hvala ti što sam ateista“
i činjenice da je poslednje mesece života proveo družeći se sa katoličkim
sveštenikom.
U svom bogatom opusu Bunjuel je
zahvatio i nadrealistički filmski eksperiment kao i melodramu, i socijalno
angažovane komedije kao i postmodernističi umetnički film. Sa druge strane,
svojim stalnim promenama mesta stanovanja i snimanjem filmova širom sveta(Španija,
Francuska, Meksiko, SAD) doveo je u pitanje značaj nacinalne kinematografije
kada se govori o umetničkom filmu.
Napadi na buržoaziju su stalna
tema njegovih filmova. Ti napadi su istovremeno puni humora i gađenja pa je
evidentno da Bunjuela buržoaski način života istovremeno i zabavlja i tera na
pobunu. Jednom je izjavio „U svetu ovako loše sazdanom kao što je ovaj, pobuna
je jedini put kojim se može ići.“
Potpuno u saglasnosti sa
nadrealističkim „vjeruju“ Bunjuel je pre svega bio opsednut nesvesnim i
potisnutim i otud toliko snova i seksa u njegovim filmovima kao oblasti gde se
potiskivanje raskrinkava i prava priroda izlazi na videlo. Takođe, i opsednutost
temom buržoazije jeste rezultat toga da dobri maniri koji karakterišu ovu klasu
mogu biti ostvareni jedino konstantnim potiskivanjem želja i prave ljudske
prirode. Već rano, u Bunjuelovom drugom filmu pod nazivom Zlatno doba imamo protagonistu koji udara šamar starijoj ženi zbog
toga što ga je usipala pićem i šutira slepca kako bi umesto njega uzeo mesto u
taksiju.
Bunjuelov stilski manir je
nadrealistički, logika sna, šokantni prizori, morbidni humor, apsurdne
situacije, a on je primenjen na jedan određen krug tema koje ga okupiraju i
stalno se provlače tako da neki kritičari govore o Bunjuelovom tematskom svetom
trojstvu: samozadovoljnost buržoazije, religijsko licemerje i patrijarhalni
autoritet. Međutim, privatno je Bunjuel uživao u blagodetima klase koju je
ismevao i napadao, sam bio dobro odgojeni katolik iako se zahvaljivao Bogu što
je ateista i živeo u braku u kom je zauzimao stav pomalo tiranske figure
muškarca koji je glava porodice. Svojim umetničkim angažmanom podrivao je
upravo ono što je praktikovao i u čemu je uživao u svom privatnom životu. Paradoksalno
možda, ali ova činjenica upućuje na suštinski problem buržoaskog mentaliteta
kao nečega što se nameće kao nužnost i kao bolest jedne civilizacije a što sa
druge strane čini Bunjuelove filmove autorefleksivnim i otvara pitanja
interesantna psihoanalitičarima.
Luis Bunjuel umro je 1983. godine
u Meksiku. Za sobom je ostavio bogato delo u kom se izdvajaju naslovi: Andaluzijski pas, Zlatno doba, Zaboravljeni,
Viridiana, Isterivanje anđela, Dnevnik sobarice, Lepotica dana, Tristana,
Mlečni put, Diskretni šarm buržoazije, Fantom slobode, Taj mračni predmet želja.
Nagrađivan je na festivalima u Kanu, Berlinu, Veneciji. Dobijanje Oskara
smatrao je vrhuncem moralne degradacije za jednog umetnika ali ga je ipak
dobio. Njegov film Diskretni šarm
buržoazije poneo je nagradu za Najbolji strani film 1972. godine.
No comments:
Post a Comment