Za
svoje filmove Mihael Haneke kaže da je teže publici da ih odgleda nego njemu da
ih snimi. To su filmovi koji jednostavno nisu prijatni. Oni izazivaju nelagodu
i uznemiruju bez izuzetka pa tako deluju na nas onako kako prava umetnost
jedino i treba da deluje. Veliki umetnici oduvek su bili rušioci zatečenog
stanja u stvarnosti i umetnosti, provokatori i nekonformisti. Cena za tu
drskost ponekad je bila prevelika u sadašnjosti, ali je njihov trag u
budućnosti postajao neizbrisiv.
Dobivši
dve Zlatne palme u Kanu za svoja poslednja dva filma, Haneke je i zvanično
potvrdio status klasika filmske umetnosti, iako njegovi filmovi od samog
početka i zaslužuju i dobijaju takav tretman. Od Sedmog kontinenta (Der
siebente Kontinent) do Ljubavi (Amour) ovaj
austrijsko/nemački reditelj kreće se po jedinstvenoj stazi, šaljući iste poruke
na različite načine kako bi one stigle do što većeg broja ljudi, uvek savremen,
konkretan i, pre svega, okrutan.
Okrutnost
kao karakteristika stvaralaštva usko je povezana sa idejom avangardnosti
koja odbija da ukrašava stvarnost i da stvara prijatna dela – takva umetnost
traži uznemirenog posmatrača, često je ružna i neugodna jer njen cilj nije da
razonodi već da probudi i prodrma, što je sasvim u suprotnosti sa buržoaskim
idealom udobnog života. Ako je nekada Breht maštao o gledaocu koji će,
podstaknut njegovom predstavom, pripaliti cigaretu i utonuti u razmišljanje,
Haneke želi, i postiže, da gledalac istrči iz bioskopske sale pun neprihvatanja
i besa, sa nadom da će taj bes biti plodonosan. Sve to on postiže time što
pomenuta okrutnost nije usmerena samo prema likovima u njegovim delima već i
prema svima onima koji se sa njima identifikuju, a i jedni i drugi su pripadnici
razmažene i u lažnom komforu ušuškane evropske srednje klase.
Glavna
tematika Hanekeovih filmova jeste problematizovanje tretiranja nasilja u
društvu i medijima i, sa druge strane, kritika moderne evropske buržoazije koja
se sprovodi upravo upotrebom nasilja u svom najbrutalnijem obliku. U tome je
Hanekeova genijalnost što istovremeno uspeva da predmet kritike pretvori u
oruđe jedne druge kritike, usmerene u drugom pravcu.
Dok
predstavlja jedno bolesno društvo Haneke ne pokazuje nikakvu milost za publiku
jer je i ona deo tog sveta koji biva prikazan, ona mora da bude šokirana i da
se nađe prozvanom, inače film nije odigrao svoju ulogu; publika mora da bude
besna na autora jer joj on govori ono što najmanje želi da čuje – istinu.
Haneke bez milosti kopa po truleži građanskog društva; svakodnevica modernog
buržuja sa sasvim malo autorove intervencije pretvara se neprimetno u film
strave i užasa.
Nije
nimalo slučajno što gotovo svi Hanekeovi filmovi za glavne junake imaju Žorža i
Anu (ili Georga i Anu, zavisno od mesta gde se radnja odigrava), bračni par
dobro situiranih ljudi iz građanskog sloja. Oni bivaju igrani od strane
različitih glumaca i na različitim jezicima ali su uvek tu, savršeno uzorni
poput sopstvenih karikatura, zadovoljni i nadmeni do onog trenutka kada protiv
svoje volje budu prinuđeni da se bezuspešno suoče sa pravim životom i sa
svojom, koliko ličnom toliko i klasnom, krivicom.
Takoće,
simptomatično je i insistiranje na detetu, adolescentu ili starijoj osobi sa
traumama iz detinjstva, kao liku u kom se odvija najveća drama. Ti naizgled
sasvim normalni mladi ljudi bez najave ispoljavaju izuzetno nasilnu prirodu i
rade užasne stvari bez jasne motivacije. Sam Haneke rekao je da je inspiraciju
za ovakve likove dobio iz vesti sa medija o deci iz viših slojeva koja su
vinovnici najstrašnijih ubistava bez objašnjenja i uzroka.
U Benijevim
snimcima (Benny’s Video) autor nam daje priču o dečaku koji
provodi dane u zamračenoj sobi gledajući video snimke i vesti sa televizije. Haneke
koristi prikaze televizijskog izveštavanja sa svetskih ratišta da bi ih povezao
sa nasiljem u filmu i ukazao na to da razvijeni svet nije zaštićen, imun na
nasilje, niti imalo ušuškan u svojoj uređenosti, već da je kao i ostatak
planete poprište nasilja i da niko nije bolji ni od koga.
Jednom
prilikom, tokom vikenda, kada Benijevi roditelji nikada nisu kod kuće, on
upoznaje devojku svojih godina, dolazi sa njom kući i nakon kraćeg flertovanja,
večere i zadržavanja kada poželi da ode, on je ubija na brutalan način,
aparatom za usmrćivanje svinja, sve to snima i zatim uživa u snimku koji je
napravio. Čitav film se kreće oko ovog Benijevog čina i kasnijeg očevog pitanja
„zašto?“.
Ono
zahvaljujući čemu ovaj film ostavlja još jači utisak na gledaoca jeste to što
je Beni sasvim normalan tinejdžer po većini kriterijuma. Dok on nema odgovor na
očevo pitanje „zašto“, mi ga naslućujemo. Ovaj dečak je produkt jednog društva,
za čije stanje odgovornost snose starije generacije, i njegov sistem vrednosti
je poremećen nedostatkom pravog kontakta sa roditeljima i nasiljem kojem je
izložen u vestima sa medija. Sa druge strane, njegovi roditelji sa velikom
lakoćom prelaze preko svega nakon prvobitnog šoka, zataškavaju sinovljev
monstruozan zločin i nastavljaju život sa manjim prekidima ispunjenim grižom
savesti koja se lako povlači pred izgrađenom rutinom života baziranom na
sebičnosti.
Kada
govorimo o nasilju kao temi i odnosu između načina tretiranja nasilja u
medijima i njegovog prisustva u svakodnevici zanimljiv je, naročito, još jedan
rani Hanekeov film, 71 fragment hronologije slučaja. U nekoj vrsti
prologa ovog filma prikazuje se poslednja scena, ubistvo ljudi u banci, u formi
vesti na televiziji, a zatim tokom filma mi pratimo ubicu i žrtve i upoznajemo
se sa okolnostima koje dovode do zločina. Ovim se postiže da jednu neprijatnu,
ali učestalu vest sa televizije, doživimo kao stvarnu, da je osvestimo i
promislimo i, na kraju, istupimo iz letargije i ravnodušnosti sa kojom primamo
izveštaje o nasilju u medijima kao nečemu što se uvek desi nekom drugom.
Nasilje je, takođe, jedna
od glavnih tema i filma Sedmi kontinent, priči o supružnicima
Georgu i Ani koji ne uspevaju da izdrže ritam života koji im se nameće i u
jednom stanju svesti nalik ludilu, bez lako uočljivog razloga, uništavaju svoju
kuću, ušteđevinu, ubijaju svoju ćerku, i sebe same. U intervjuu datom
povodom ovog filma, Haneke je naglasio da su gledaoci prilikom prikazivanja
bili više užasnuti scenom kada roditelji razbijaju akvarijum i puštaju svu
svoju ušteđevinu niz slivnik WC šolje nego scenom kada ubijaju sopstveno dete.
Razlog tome Haneke vidi u činjenici da je uništavanje novca najveći tabu u
našem društvu i da zbog toga deluje snažnije od ubistva deteta. (Na nekim
projekcijama ljudi su prilikom ove scene demonstrativno napuštali
salu.) Tako Haneke postiže da njegovi filmovi ne deluju samo snagom
fikcije već postaju vrsta autentičnog performansa u kojima buržoazija
sama otkriva svoje lice. „To je portret bogatih zemalja, to nije portret
zemalja trećeg sveta“ kaže Haneke.
U
slučaju Mihaela Hanekea, uprkos svem trudu, nikada ne dolazimo do konačnog
značenja nekih postupaka njegovih likova, pa i filmova uopšte. Davanje konačnih
odgovora i otkrivanje uzroka i smisla svakom liku i postupku jedna je
optimistična obmana koja priliči Holivudu i potpuno je strana Hanekeu, a ono
što se time postiže jeste da, ako i ima stvari koje nam se ne dopadaju, njima
bar uvek možemo naći uzrok. To deluje utešno i to jednom avangardnom autoru,
koji želi mnogo toga ali sigurno ne i da se dopadne svojim delom, mora biti
potpuno strano. Veoma dobar primer ove osobine Hanekeovog stvaralaštva j i
njegov najčuveniji film, Zabavne igre (Funny Games).
Na
početku Zabavnih igara Haneke prikazuje visoku ogradu kako se
zatvara. Ona bi trebalo da služi sigurnosti ali igrom slučaja postaje sastavni
deo zamke u koju likovi upadaju. S druge strane, mobilni telefon, jedina veza
sa svetom, potopljen je i nefunkcionalan. Noćna mora počinje.
Postoji trenutak u filmu kada jedan od mladića određuje rok ukućanima koliko još planira da ih drži u životu i želi da se opkladi sa njima da neće živeti ni tren nakon isteka tog perioda. Kadar se, tokom tog razgovora, okreće na lice mladića koji se obraća kameri (gledaocu) i pita ga na koga se on kladi. „Na njih, zar ne? Ti si na njihovoj strani.” Tako i gledalac biva uvučen u igru u kojoj se stavlja u istu vrednosnu ravan sa žrtvama, pa na taj način i on biva simbolično kažnjen.
Postoji trenutak u filmu kada jedan od mladića određuje rok ukućanima koliko još planira da ih drži u životu i želi da se opkladi sa njima da neće živeti ni tren nakon isteka tog perioda. Kadar se, tokom tog razgovora, okreće na lice mladića koji se obraća kameri (gledaocu) i pita ga na koga se on kladi. „Na njih, zar ne? Ti si na njihovoj strani.” Tako i gledalac biva uvučen u igru u kojoj se stavlja u istu vrednosnu ravan sa žrtvama, pa na taj način i on biva simbolično kažnjen.
Interesantan
je i način na koji „uljezi“ ulaze u kuću. Ta dva momka, Peter i Paul,
pušteni su da neometeno uđu u nedodirljivi prostor buržoazije, njihov dom, zbog
načina na koji funkcioniše građanska logika – „što je osoba učtivija u svom
ponašanju, to je ta osoba bolja.“ Na to ovi momci i računaju, u tome je još
jedna od njihovih igara i pobeda.
Haneke
u jednom intervjuu karakteriše Zabavne igre kao film koji je
portret nasilja onakvog kakvo se prikazuje u medijima. Pol i Peter su klovnovi
u belim rukavicama (asocijacija naPaklenu pomorandžu, ali bele rukavice
i kao ukazatelj na poziciju gledaoca koji takođe uživa u nasilju i presuđuje
likovima a da ne zaprlja ruke), jedan zna sve a drugi je šeprtlja i stalno sebi
daju nova imena (Bivis i Bathed, Tom i Džeri). Oni nisu karakteri već
arhetipovi. Ne poštuju pravila koja su bazična za funkcionisanje i opstanak
društva (naizgled banalne konvencionalnosti) i zbog toga protiv njih nema
šanse, zbog toga deluju šokantno. To su pravila bez kojih se društvo raspada, a
Peter i Paul ih ne poštuju, njihove povratne reakcije su potpuno
nekonvencionalne i neočekivane, ističe sam autor.
Žrtve
ove lucidne igre želele bi da bar dobiju odgovor na pitanje “zašto baš oni“ kao
da će kada dokuče uzroke svog stradanja ono postati lakše i prihvatljivije.
Međutim, Piter je svestan svoje moći i besmislenosti traženja uzroka svemu, te
tako i odgovara. Razgovor između dvojice mladića, kao odgovor na Georgovo
pitanje „zašto“, izgleda, otprilike, ovako:
„Njegov
otac se razveo od njegove majke kada je bio ovolicni.“
„To
nije istina. Laže. Moja majka se razvela zato što…“
„Zato
što si hteo da tvoj meda bude samo njen. Zato je gej i kriminalac. Razumete?“
„Ti
si seronja.“
„Istina
je… dolazi iz velike, bolesne porodice. Petoro braće i sestara, svi uzimaju
droge. Otac mu je alkoholičar. Njegova majka…pa… možete da zamislite… istina
je…on je jebe…tužno, ali je istina… šta želite da čujete, šta bi vas učinilo
srećnima? Ništa od ovoga što sam rekao nije istina. Znate to dobro koliko i ja.
Mislite da je on đubre. Ali on je razmaženo derište. On oseća odvratnost prema
praznini postojanja. Jeste li srećni sada ili hoćete drugu verziju? Istina je
da je on zavisnik od droge. I ja sam zavisnik. Pljačkamo kuće bogatih da bismo
došli do novca za droge.“
Georg
više ne može da podnese i odgovara:
„Dosta.
Shvatam. Zar to nije dovoljno?”
Georg
shvata poentu. Mogu izmisliti bezbroj verzija, ali istina je jedna. Oni su tu
da bi on bio kažnjen zbog svog banalnog života. Ili – shvatam, ne postoji
odgovor zato što je nebitno, neću dobiti odgovor jer mi on neće pomoći, jer je
bitno ono što činite meni, a ne ono što je učinjeno vama. Ili – shvatam, niste
vi ti koji treba da daju odgovor na to pitanje, već mi koji smo žrtve treba da
sebi kažemo zašto bivamo kažnjeni.
Na
kraju, tu tipičnu Hanekeovu porodicu mi sažaljevamo ne zbog užasa kroz koji
prolazi već zbog nemoći da se sa stvarima suoči, zbog kukavičluka i licemerja.
Oni su konformisti u situacijama koje ih suočavaju sa stvarnošću kakva jeste,
kada se lažna bezbednost urušava i život se pokazuje u svojoj pravoj prirodi, a
bespomoćni predstavnici otuđene klase ne umeju da se sa njim uhvate u koštac.
Ovaj
film je portret starog bračnog para istog imena i istog društvenog sloja kao i
svi raniji junaci u Hanekeovim filmovima. Ipak, stvar je ovde drugačija jer
nema nasilnika, nema zločinca koji poput uljeza upada u uređeni svet komfora i
kulture, iza debelih zavesa koje ne uspevaju da budu spas od spoljašnjeg sveta.
Jedini neprijatelji ovde su starost i bolest (iako se može pretpostaviti da je
Anin šlog posledica stresa zbog provale u njihov stan, što je opet primer ugrožene
privatnosti i sigurnosti doma – simbolika ove provale još je jača kada uzmemo u
obzir da ništa nije ukradeno).
Nakon
oboljevanja Ana odbija da prima posetioce, odbija da bude viđena u stanju u kom
se nalazi čak i od strane sopstvene kćeri i koristi svog muža kao zaštitnika od
spoljašnjeg sveta. Priča o ljubavi ujedno je i priča o izolaciji, dok smrt
vreba iz velike blizine. Na kraju, Žorž je taj koji Anu uguši jastukom
spašavajući i sebe i nju agonije u kojoj su se našli i time privodi kraju film
u kome ima mnogo ljubavi ali nimalo mira, mudrosti, spokoja. Ni u ovom stanju,
Ana i Žorž ne uspevaju izazvati simpatije i iskreno saučešće gledaoca u
njihovoj patnji.
Zašto Ljubav nije
film o ljubavi kao što naslovom sugeriše već se doživljava kao jedna maltene
horor priča o agoniji umiranja, rastanka, bola i gubitka? Zato što arhetipski
predstavnici evropskog društva, Žorž i Ana (everyman i everywoman),
u svojoj buržoaskoj svakodnevici nisu izgradili nijednu barikadu koja će ih
zaštititi od užasa starosti i smrti. Oni ne žive život skromnih staraca koji su
ispunjeni ljubavlju i zadovoljni proživljenim (što bi značilo i donekle
pomireni sa smrću i krajem) već žive jedan život koji se svesno otuđuje i
svesno odbija da se pomiri. Žalosno je videti ove ljude koji se plaše
smrti i pristupaju joj sa agonijom – oni nisu pronašli mir jer ga
nisu ni tražili, tražili su udobnost, a sada se suočavaju sa smrću kao najvećom
neudobnošću.
Za
mnoge, Mihael Haneke je sadista i mračnjak. Nakon projekcija ljudi se osećaju
prevareno i uvređeno, ne znaju šta ih je snašlo i otvoreno iskazuju bes prema
autoru uz obećanje da više neće pogledati nijedan njegov film. Ko god se kladi
na srećan kraj koji bi ulio veru u život i zadržao vedru sliku stvarnosti
izgubiće opkladu. Isti je slučaj u pomenutim kao i u ostalim Hanekeovim
filmovima, za koje nije bilo mesta u ovom tekstu, ali koji nikako ne zaostaju
po kvalitetu ( Bela traka, Skriveno, Nepoznati
kod i drugi).
Mračni
Haneke ipak ne pristaje da bude smatran pesimistom. Kako kaže, pesimista je
onaj čiji filmovi dovode u stanje da se loše stvari samo konstatuju i ne
izazivaju nikakve emocije. A njegovi filmovi pobuđuju nelagodnost i bes, remete
lažni komfor i razdražuju dok ne stvore jaku želju za promenom. Zato je on
optimista koji svoje gledaoce pozdravlja rečima „Želim vam neprijatno veče!“
No comments:
Post a Comment